KEVÄT NIINI24 Intti tutuksi nuorille

Kesto 3 päivää
Paikkakunta Niinisalo
Ilmoittautumisaika 27.11.2023 16.18 - 28.3.2024 23.00

Kurssin tarkoitus on lisätä nuorten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja:
Osaa (Ymmärtää):
– Etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta
Muistaa (tuntee):
– Asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
– Sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
– Sotilaan tärkeimmät varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
– Pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa.

Kurssi soveltuu kaikille 16-vuotta täyttäneille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa varusmiespalveluksesta ja Puolustusvoimista.
Kurssi on kohdennettu ensisijassa Kankaanpään lukion oppilaille, mutta kurssille voi hakea myös muut 16-vuotta täyttäneet opiskelijat.

Normaali fyysinen kunto ja huoltajan suostumus (alle 18-vuotiailta).
Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana.
Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.

Kasarmivaihe (teoria) tutustuttaa kurssilaiset kasarmiolosuhteisiin ja Puolustusvoimien toimintaan. Koulutuksissa opetetaan mm. asevelvollisuusjärjestelmä, asepalvelus ja sen suorittaminen.
Kasarmivaiheen ohjelma:
– video varusmiespalveluksesta ja Puolustusvoimien toiminnasta
– Luento Puolustusvoimien tehtävistä ja asepalveluksesta
– Kalustoesittely
– Varusmiespalvelus käytännössä, kokemukset ja tarinat
– Varuskunta-alueella liikkuminen turvallisesti (pari- tai kolmijono, ei sulkeisjärjestyskoulutusta)
– Liikuntakoulutus,
Maastovaihe (käytäntö) opastaa kurssilaiset maastossa toimimisen ja majoittumisen perusteisiin.
Maastovaiheen ohjelma:
– Teltan pystytys (puolijoukkue-, ryhmä-, sissi-, tai muu vastaava) ja siellä majoittuminen yön yli. Teltassa toimiminen, sisäjärjestys, kipinävartio, turvallisuusohjeet.
– Kenttämajoitustyökalujen ja kamiinan käyttö; tulen sytyttäminen, puiden hakkaaminen, puukon käyttäminen, lyhdyn sytyttäminen.
– Lyhyt vaellus, marssi tai jotos lähiympäristössä
– Ruuan valmistaminen tai veden keittäminen retkikeittimellä,
– Suunnistaminen ja kompassin käyttö
– Ensiapu; tajuttoman kohtaaminen, paineluelvytys, haavan ensiapu
– Ammunta simulaattoriaseella (Eco-ase).

Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö tukee kurssin toteuttamista, joten kurssi on osallistujille maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse kurssin johtajalle ja lounais-suomi@mpk.fi.

Niinisalon varuskunta
Varuskunnantie 112