Ilmapuolustus ja sotilaan perustaidot naisille

Ajankohta 12.4.2024 - 14.4.2024
Aika 16.00
Kesto
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 3.10.2023 19.45 - 4.4.2024 16.00

Sotilaan perustaidot naisille-kurssi antaa kurssilaisille mahdollisuuden tutustua varusmiespalveluksen sisältöön sekä koulutusaiheisiin ja kurssi tukee heidän päätöstään suorittaa tai olla suorittamatta naisten vapaaehtoinen asepalvelus. Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
• tuntee Suomen ilmapuolustuksen
• muistaa naisten vapaaehtoiseen asepalveluksen hakuprosessin
• muistaa perusteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmilla ja maasto-olosuhteissa
• muistaa sotilaan vaatetuksen ja sen tarkoituksen mukaisen käytön
• muistaa turvallisen asekäsittelyn perusteet
• muistaa perusteet, miten ryhmässä toimitaan ja huolehditaan varusteista

Ymmärtää varusmiespalveluksen arkitodellisuuden ja asevelvollisuuden vaatimukset, joiden perusteella pystyy tekemään päätöksen, hakeeko suorittamaan vapaaehtoista asepalvelusta.

Kurssi soveltuu erityisesti vapaaehtoista asepalvelusta harkitseville tai päätöksensä jo tehneille yli 18-vuotiaille naisille. Kurssille hyväksytään ensisijaisesti em. henkilöitä. Mikäli kurssille mahtuu, niin kurssille voidaan ottaa myös muita täysi-ikäisiä naisia, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan varusmiespalveluksen arkeen.

Kurssilla tutustutaan asevelvollisuuden suorittamiseen ja kasarmiympäristöön, seurataan koulutustapahtumia mahdollisuuksien mukaan sekä opetellaan turvallisuus- ja maastotaitoja. Kurssilaisille jaetaan tarvittava suojavaatetus ja varustus teltassa yöpymistä varten. Perjantain ja lauantain välinen yö majoitutaan kasarmilla ja lauantain ja sunnuntain välinen yö yövytään teltoissa. Ruokailut järjestetään perjantai-iltapalasta alkaen.
Kurssi päätetään sunnuntaina klo 15 mennessä ja tarvitsijoille järjestetään kuljetus rautatieasemalle.

Kurssiohjelma ja muut tarvittavat tiedot lähetetään hyväksytyille osallistujille.

Varustaminen, majoittuminen kasarmille ja kurssin avaus (tavoitteet, esittely, yleisjärjestelyt)
Naistenvapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutuminen, palvelusaika, asevelvollisuus.
Ruokailu varuskuntaravintolassa, sulkeisjärjestysharjoitus, maastoruokailu
Turvallinen asekäsittely, ammunnat MPK:n aseilla
Tukikohdan perustaminen, pimeätoiminnan valmistelut, maastossa yöpyminen
Kalustokoulutus, tutustuminen Ilmavoimien lentokalustoon.
Kurssin päättäminen ja palautekeskustelut

Osallistumismaksu sisältää koulutuksen, vakuutuksen kurssin aikana, ruokailut, suojavaatetuksen sekä koulutusmateriaalin.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 16 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikan yhteyshenkilölle.

Ilmasotakoulu
Viestitie 7