Kivääri perusammunta

- Aseen turvallisen käsittelyn
Osaa
- Kiväärin perushuollon ja kohdistamisen
- Ammunnan komennot ja toiminnan ampumaradalla
- Hyvän ampuma-asennon ja laukauksen vaatimukset.
Kurssi kehittää perusampumataitoa makuuasennosta ja tutustuttaa polvi- ja pystyasennosta ampumiseen.

Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu aiemmin Asekäsittely ja simulaattoriharjoittelu -kurssille osallistuneille. Aiempi kivääriammuntakokemus ei siis ole välttämätöntä. Kurssilla opetetaan ja kerrataan kaikki tarpeellinen ammunnan perusteista alkaen.
Varomääräys kuulon suojaamisesta kieltää raskaana olevien osallistumisen ammuntoihin.

Kurssilla käytetään MPK:n puoliautomaattikivääriä (DSAR-15). Koulutus tapahtuu talviolosuhteissa ulkona. Vaatetusmateriaalia ei jaeta, joten pukeudu sään edellyttämällä tavalla. Myös lämmintä juotavaa on syytä varata mukaan. Järjestäjä varaa aseiden ja patruunoiden lisäksi kuulonsuojaimet.
Sotilasalueelle tulijalla on oltava esittää voimassa oleva poliisin myöntämä henkilökortti tai passi.
Kurssinjohtaja Ilkka Määttä vastaa kysymyksiin ja lisäksi lähettää kurssille hyväksytyille kurssikirjeen.

Opetetaan aseen huoltopurkaminen, puhdistaminen, aseen käsittely sekä käytettävät ampuma-asennot.
Ammutaan MPK-ampumaohjelmiston mukaisesti RK 1-2 50 m/150 m ja kurssilaisten osaamistason mahdollistaessa RK-ammunnat 3-4.

Aikataulu:
08.30 Ilmoittautuminen Hoikanportti Rata3 alkaa
09.00 Kurssilaiset ilmoittautuneet, alkupuhuttelu
09.15 Perusteiden opettaminen ja kertaaminen
10.00 Aseiden kohdistaminen, harjoittelu ja ammunnat
11.30 Lounas
12.00 Harjoittelu ja ammunnat
15.00 Huolto ja palaute sekä kurssin päättäminen klo 16.00 mennessä.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Hoikanportin ampumarata
Lehtovaarantie 450