NASTA Poro 2024 Informaatiovaikuttaminen

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Rovaniemi
Ilmoittautumisaika 23.1.2024 11.00 - 14.2.2024 23.00

Tarkoituksena on kehittää kurssilaisen medianlukutaitoa. Kurssi lisää osallistujan ymmärrystä informaatiovaikuttamisesta ja antaa valmiuksia suojautua vaikuttamispyrkimyksiltä sekä torjua disinformaation leviämistä ja vaikuttavuutta.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
- tuntee informaatiovaikuttamisen käsitteen
- ymmärtää tulkita informaatiovaikuttamista, ja miten suojautua siltä
- ymmärtää, miten torjua disinformaation levittämistä ja vaikuttavuutta
- muistaa erilaisia vaikuttamisen keinoja

Sopii erityisen hyvin työelämässä oleville, media- ja viestintäalan toimijoille sekä alan opiskelijoille. Henkisesti vaativa kurssi. Alaikäraja 18 vuotta.

NASTA-HARJOITUS
NASTA- ja PikkuNASTA -harjoitukset ovat Naisten Valmiusliiton valtakunnallisia, naisille kohdennettuja harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta.

Harjoitus järjestetään yhteistyössä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) kanssa, Puolustusvoimien tuella.

Vinkki: voit tutustua aiheeseen ennakkoon Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston "Kansalaisen kyberturvallisuus"-kurssilla (ei pakollinen). https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/informaatioteknologia/kyberturvallisuus

Kurssilla tutustutaan informaatiovaikuttamisen eri muotoihin, informaatiosotaan ja propagandalta suojautumineen. Kurssilla päästään käymään kuvitteellista infosotaa harjoituksessa, mikä avaa näkemään virallisen viestinnän vaikeuden huhujen, trollien ja resonaattoreiden hämmentäessä soppaa.

Kurssilaiselta edellytetään omaa kannettavaa tietokonetta tai tablettitietokonetta, jossa on langaton internetyhteys (wifi), tai älypuhelinta, jossa on dataliittymä.

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Lotta Svärd säätiö tukee harjoitusta.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Someroharju, Rovaniemi
Someroharjuntie 21