Teräaseiden kohtaaminen ja niiltä suojautuminen

Ajankohta 18.2.2024
Kesto 1 vrk
Paikkakunta Tampere
Ilmoittautumisaika 11.12.2023 12.20 - 4.2.2024 10.00

Perehdytään erityyppisten teräaseiden aiheuttamaan vaaraan ja siihen, kuinka tulee toimia teräaseen kohtaamistilanteessa.

Harjoitellaan suojautumista erilaisia teräaseita vastaan erilaisilla välineillä kuten kepillä, ympäristöstä löytyvillä esineillä, toisella teräaseella tai tyhjin käsin, jos kättä pidempää ei ole saatavilla. Jokaisen aiheen harjoittelun päätteeksi pidetään retrospektiivi, jossa analysoidaan ja keskustellaan harjoitellun menetelmän/asian tehokkuudesta ja toimivuudesta käytännössä.

Tutustutaan, minkälainen on tyypillisesti teräaseella hyökkäävä henkilö.
Käydään läpi psyykkisen vs. fyysisen valmiuden merkitykset teräaseen kohtaamistilanteessa.

18-vuotta täyttäneet henkilöt, jotka haluavat tutustua, miten toimia teräaseen kohdatessa.

Kurssilla riittää normaali fyysinen kunto. Kurssi pidetään sisätiloissa tatamilla, joten mukaan otettava sisäkäyttöön tarkoitetut urheiluvarusteet ja tarvittaessa peseytymisvälineet. Kurssilla on ruokatauko, ja ruokailu on omatoiminen esim. jossakin Hervannan keskustan monesta ravintolasta.

Kurssin kouluttajana toimii David Muñoz González, joka on entinen madridilainen poliisi ja nykyään filippiiniläisten ja japanilaisten kamppailulajien kouluttaja ja elinkeinoharjoittaja. Opetuskielenä toimii englanti, mutta kouluttajan avustaja voi tarvittaessa tulkata suomeksi.

10:00: Ilmoittautuminen Hervannan vapaa-aikatalon edessä
10:00 - 10:15: Varusteiden vaihto
10:15 - 11:00: Aloituspuhe, erilaiset teräaseet ja niiden aiheuttamat vaarat, tilastot, tyypilliset hyökkäystavat, tyypillinen teräaseen käyttäjä
11:00 - 11:45: Aihe 1: Raajat vs. teräase – voiko teräaseelta suojautua tyhjin käsin ja esim. potkuin?
11:45 - 12:30: Aihe 2: Keppi vs. teräase
12:30 - 14:00: Ruokatauko, omatoiminen
14:00 - 14:45: Aihe 3: Teräase vs. teräase
14:45 - 15:30: Aihe 4: Ympäristön ”annit” vs. teräase – mitä tyypillisiä ympäristön esineitä voidaan käyttää teräasetta vastan
15:30 - 16:00: Kurssin palaute

Kurssimaksu sisältää koulutuksen, koulutusmateriaalin ja vakuutuksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 10 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Hervannan vapaa-aikakeskus
Lindforsinkatu 5