Digitaalinen turvallisuus ja sodankäynti (KYBER peruskurssi)

Ajankohta 6.4.2024
Kesto
Paikkakunta Rovaniemi
Ilmoittautumisaika 22.1.2024 10.00 - 28.3.2024 18.00

Antaa reserviläiselle tietoa kyberturvallisuuden perusasioista, jotka jokaisen reserviläisen ja kansalaisen tulee osata. Antaa osallistujalle tietoa informaatiovaikuttamisen ja -sodankäynnin perusasioista. Kurssin jälkeen kurssilainen tuntee informaatiosodankäynnin ja kyberturvallisuuteen liittyvät perusasiat, jotka jokaisen kansalaisen ja etenkin reserviläisen tulee osata.

Kurssi on lähtökohtaisestei kohdennettu ilmavoimien reserviläisille, mutta on avoin nyös kaikille digitalisoituvasta sodankäynnistä kiinnostuneille reserviläisille.

Ei esitietovaatimuksia. Kurssilaiselle katsotaan eduksi Ilmavoimien toimintaympäristön ja taistelutukikohdan toiminnan tuntemus. Kurssilla tarjotaan aamu- ja iltapäiväkahvit sekä lounas.

Kurssi alkaa lauantaina 6.4.2024 klo 9.00 Someroharjun varuskunnassa Rovaniemellä osoitteessa Someroharjuntie 21. Vastaanotto ja opastus on järjestetty varuskunnan portilta ilmoittautumispisteelle. Kurssi päättyy klo 16.00 mennessä. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

Tarjoamme sinulle laadukkaan koulutuksen ja muonituksen sekä vakuutusturvan kurssin aikana. Saat kurssista myös kaksi rinnasteista kertausharjoituspäivää.

Kurssilla käsitellään seuraavia asiakokonaisuuksia
- sodan kuvan muutos ja digitalisaatio
- informaatiosodankäynti
- kybervaikuttamisen ja sodankäynnin suhde
- jokaisen henkilön omaa kyberturvallista toimintaa
- henkilökohtaisten digitaalisten laitteiden tietoturvaa ja suojaamista

Kurssin johtaa koulutuspäällikkö Panu Moilanen.

Siviilityössään Panu Moilanen tutkii mm. teknologioiden käyttöä arjessa ja teknologian roolia yhteiskuntien kokonaisturvallisuuden osana. Tutkimuksen avulla on mahdollista ymmärtää moderneja yhteiskuntia, joka ovat aina riippuvaisempia informaatioteknologiasta ja sen sovelluksista.

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin koulutuspäällikölle.

Aluetoimiston luokka, Rovaniemi
Someroharjuntie 21