Intti tutuksi naisille

Kesto 3 vuorokautta
Paikkakunta Rovaniemi
Ilmoittautumisaika 12.4.2024 12.00 - 22.9.2024 23.59

Kurssin tarkoituksena on lisätä erityisesti nuorten naisten kiinnostusta, osaamista ja valmiuksia asepalveluksen suorittamiseen liittyvissä asioissa, tutustua Puolustusvoimien toimintaan ja sen keskeisiin toimintaperiaatteisiin sekä oppia varusmiespalveluksessa tarvittavia kansalaistaitoja.

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
• muistaa asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä miten valmistautua
varusmiespalvelukseen
• muistaa Puolustusvoimien päätehtävät ja sotilaselämän perusteita
• muistaa sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän
yleisesti ml. naisten vapaaehtoinen asepalvelus
• ymmärtää mistä etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa naisten vapaaehtoiseen
asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta sekä palvelustehtävistä
• muistaa sotilaan tärkeimmät varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
• muistaa pääperiaatteet majoittumisesta ja toiminnasta kasarmi- ja maasto-olosuhteissa.

16-vuotta täyttäneille naisille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan lisätietoa naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutumisesta, varusmiespalveluksen käytänteistä ja Puolustusvoimista. Valinnassa etusijalla ovat 16-18 vuotiaat. Alle 18-vuotiailta vaaditaan huoltajan kirjallinen suostumus.

Kurssilaisilta odotetaan normaalia fyysistä kuntoa ja Suomen kansalaisuus. Ota mukaan (poliisin myöntämä) kuvallinen henkilökortti tai passi ilmoittautumista varten (ajokortti käy).

Kurssilaisille jaetaan kaikki kurssilla tarvittava vaatetus ja varustus, mukaan lukien makuupussi ja telttapatja. Omat hygieniavälineet ja henkilökohtaiset lääkkeet on otettava mukaan. Myös omat alusvaatteet ja muu välttämätön, kurssille olennainen henkilökohtainen materiaali otettava mukaan. Ensimmäinen yö majoitutaan kasarmiolosuhteissa ja toinen yö teltoissa. Osa ruokailuista toteutetaan varuskuntaravintolassa ja osa maastoruokailuina.

Erikoisruokavaliot kysytään ilmoittautumisen yhteydessä ja niitä voi tarvittaessa muuttaa ottamalla yhteyttä kurssista vastaavaan MPK:n henkilökuntaan (koulutuspäällikkö). Mikäli tarvitset kyydin Rovaniemen keskustasta (juna- tai linja-autoasemalta) varuskuntaan, ilmoita siitä kurssista vastaavalle koulutuspäällikölle viimeistään viikkoa ennen kurssia.

Noin kaksi viikkoa ennen kurssia osallistujille lähetetään kurssi-info liitteineen (huoltajien suostumus, yhteys- ja terveystietolomake, kurssiohjelma, opaskartta). Kurssi-infossa kerrotaan käytännöllisistä asioista. Lisäksi kurssinjohtaja vastaa esiin tuleviin kysymyksiin.

Kouluttajina toimivat naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneet reserviläiset.

Kasarmivaihe (teoria) tutustuttaa kurssilaiset kasarmiolosuhteisiin ja Puolustusvoimien toimintaan.
Koulutuksissa käydään läpi mm. asevelvollisuusjärjestelmä, naisten vapaaehtoinen asepalvelukseen hakeutuminen ja sen suorittaminen.

Maastovaihe (käytäntö) opastaa kurssilaiset maastossa toimimisen ja majoittumisen perusteisiin.

Alustava kurssiohjelma:

PE 4.10.2024:

15.15-16.00 Saapuminen varuskuntaan ja ilmoittautuminen
16.00 Päivällinen varuskuntaravintola Somerossa
16.45-17.45 Varustaminen varusvarastolla
17.45-19.00 Varustarkastus, varusteiden vaihto ja tupajärjestys
19.00 Aloituspuhuttelu
21.00 Iltapala, iltatoimet ja majoittuminen

LA 5.10.2024:

06.15 Herätys
06.45 Aamupala varuskuntaravintola Somerossa
07.45 Puolustusvoimien tehtävät ja asevelvollisuus, palveluksen suorittaminen Jääkäriprikaatissa, Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tarjoamat asepalvelukseen valmentavat kurssit.
11.00-12.00 Lounas, varuskuntaravintola Somerossa
12.00 Rastikoulutuksia:
- Kenttämajoittumiseen liittyvät aiheet
- Ensiapu
- Kartan ja kompassin käyttö
16.00-17.00 Maastopäivällinen
17.00-21.30 Sotilaskotiin tutustuminen, Nuotiolla kokoontuminen, maastoiltapala
22.00 Yöpyminen teltassa, paloturvallisuus

SU 6.10.2024
06.30 Herätys, majoituksen purkaminen ja aamupala
08.00 Ympäristökävely varuskunnassa / suunnistusharjoitus
09.00 Perusyksikköön tutustuminen / koulutuksen seuraaminen mahdollisuuksien mukaan
11.00-12.00 Lounas, varuskuntaravintola Somerossa
12.00 Peseytyminen ja omien vaatteiden vaihto, varusteiden pakkaaminen
13.00 Varusteluovutus
13.30 Palaute- ja päätöstilaisuus
Kurssi päättyy viimeistään kello 15.00, jonka jälkeen kurssilaiset kuljetetaan tarpeiden mukaan Rovaniemen keskustaan.

Maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan maksuttomalla kurssilla ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään MPK:n koulutuspaikkaan.

Aluetoimiston luokka, Rovaniemi
Someroharjuntie 21