PERUSKALLIO24: Maastotaidot talvella

Kesto 2,5 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 23.12.2023 13.53 - 28.3.2024 22.00

Tarkoituksena on kehittää osallistujan maastotaitoja talvisissa olosuhteissa. Kurssin jälkeen osallistuja muistaa talviolosuhteiden erityisvaatimukset liikuttaessa ulkona ja hän ymmärtää, miten yövytään turvallisesti kylmissä maasto-olosuhteissa.

Naisille, joita kiinnostaa kylmässä maastossa liikkuminen ja siellä yöpyminen. Osallistujan tulee olla vähintään 16-vuotias. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajien kirjallinen suostumus, ennen kuin hänet voidaan hyväksyä kurssille. Peruskoulutusta, edellyttää kykyä liikkua ja yöpyä maastossa sekä osallistua harjoitteisiin.

Mikäli sinulla on useita ruoka-aineisiin liittyviä yliherkkyyksiä, niin kurssi ei silloin sovellu sinulle.

Kurssin järjestää Naisten Valmiusliitto ry Etelä-Savon alueneuvottelukunta yhdessä MPK:n Mikkelin koulutuspaikan kanssa.

Kurssin ilmoittautumispaikka on Karkialammella PORTTI 7, Sotilaantie 8, 50150 Karkialampi, Mikkeli. Opastus on järjestetty Karkialammen alueelta. Seuraa MPK:n sinisiä kylttejä ilmoittautumisen.
Ilmoittautuminen auki 12.04. klo 17:00-18:00.
Kurssi päättyy 14.04. klo 16.00 mennessä.

Kurssilaisille varataan maastovaihetta varten suojavaatteet ja makuupussit sekä makuualustat. Kurssilla voi käyttää omaa M05 vaatetusta, rinkkaa ja maastoyöpymisvarusteita.

Ilmoittautuessa järjestelmä kysyy sinulta vaatekoon. Päällystakin ja -housujen koot ovat tuumakokoja:
44=XS, 48=S, 50=M, 52=L, 54=XL, 56-=XXL, 58-60=XXXL.

Kurssi majoittuu ensimmäisen yön Army Hostel'issa. Jokaiselle kurssilaiselle varattu petivaatteet, lakanat ja pyyhe. Toinen yö majoitutaan maastossa, jonne on varattu makuupussi ja makuualusta.

Kurssikirje lähetetään n. 2 viikkoa ennen kurssia osallistujille. Kurssikirjeessä on lisätietoa mm. kurssin sisällöstä, mukaan otettavista omista henkilökohtaisista tavaroista ja jaettavista varusteista.

Kurssilla harjoitellaan perustason maastotaitoja. Kurssilla käydään läpi mm. turvallista maastossa ja jäällä liikkumista, jokaisen taitoja, kuten turvallista puukon ja tulen käsittelyä ja talviretkeilijän ensiapua. Perehdytään talvisissa olosuhteissa tarvittaviin keskeisiin tarvikkeisiin ja varusteisiin. Opetellaan ruuan valmistusta maastossa ja hiihtosuunnistusta sekä karttataitoja.

HUOM! Kurssimaksu muuttunut säätiötuen avulla.
Koulutusta tukee Lotta Svärd -säätiö.

Koulutustilaisuuden hintaan sisältyvät opetus, koulutusmateriaalit ja -varustus sekä vakuutusturva.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi).

Karkialampi Mikkeli
Sotilaantie 8