TERVA 24 Suojaamisen erikoiskurssi 4

Kesto Kolme vuorokautta
Paikkakunta Oulunsalo
Ilmoittautumisaika 6.2.2024 10.00 - 15.5.2024 16.00

Opetustavoitteena on hallita taistelutukikohdan kohteen- ja henkilösuojauksen toimenpiteet sekä liikkumisen rajoittaminen.
Osata alue-etsinnän, aluepartioinnin ja vastatoimien toimenpiteet vaativassa tilannekehityksessä. Kurssin opetusta tuetaan KASI -taistelijan simulaattorein sekä MPK:n muodostaman vastaosaston tiedustelu- ja vastatoiminnalla.

Kurssi on lähtökohtaisesti kohdennettu Lapin lennoston suojaamisen joukkoihin koulutetulle ja sijoitetulle reserviläisille, joille on lähetetty henkilökohtainen suosituskirje. Kurssilla on resurssien mukaan tilaa myös muille reserviläisille. Mikäli et ole saanut kutsukirjettä, syötä kysymyskenttään 0000.

Kurssi lisää reserviläisen valmiutta ja osaamista, mitä voi hyödyntää sekä tulevissa kertausharjoituksissa että Puolustusvoimien vapaaehtoisissa harjoituksissa.

Osallistujalle katsotaan eduksi saatu sotilaspoliisi- tai suojausalan koulutus sekä kokemus ilmavoimien taistelutukikohdan toiminnoista.

Kurssilaiselle jaetaan kurssilla tarvittava suojavarustus. Jos sinulla on omat maastopuku tai taisteluvarusteita, voit ottaa ne mukaan.
Ota mukaasi myös riittävä määrä alusvaatteita, peseytymisvälineet ja pyyheliina.

Tarjoamme sinulle laadukkaan koulutuksen, majoituksen ja muonituksen perjantain päivällisestä sunnuntai lounaaseen sekä vakuutusturvan kurssin aikana. Saat kurssista myös kaksi rinnasteista kertausharjoituspäivää.

Kurssi alkaa perjantaina 24.5.2024 klo 16:00 Oulunsalon tukikohdassa osoitteessa Kylänpuolentie 524 (opastus Oulunsalosta P-paikalle ja ilmoittautumispisteelle).

Kurssilaisia pyydetään käyttämään julkisia liikennevälineitä, koska pysäköintitilaa on rajatusti. Järjestämme kuljetukset Oulun rautatie- ja linja-autoasemilta: Juna etelästä klo 14.22 (IC23), pohjoisesta klo. 15.23 (IC34) junilta. Mikäli tulet linja-autolla muina aikoina, ole yhteydessä erikseen koulutuspäällikköön.

Mikäli saavut omalla autolla, aseta navigaattorin osoitteeksi Kylänpuolentie 524.

Perjantai 24.5. klo 16:00 – 22:00
16:00 Ilmoittautuminen Oulunsalossa, varustaminen
17:00 Päivällinen
17:30 Henkilökohtainen asekäsittely ja RK -ammunnat /Hiukkavaara. Osastoittain
19.30 Ryhmittyminen, tukikohtapalvelu ja huolto osastoittain

Lauantai 25.5.
07:00 Aamupala
08:00 Kohteen suojaamisen ja henkilösuojaamisen periaatteet, tehtävä ja vaatimukset
10:00 Vyöhykesuojauksen periaate, turvallisuustarkastukset
12:00 Lounas
13:00 Aluepartioinnin periaatteet ja tehtävä
15:00 Iskun jälkeinen tiedustelu, taisteluensiapu (TCCC)
17:00 Päivällinen
18:00 - 26.5. n. klo 10.00 Sovellettu vaihe

Sunnuntai 26.5.
07:00 Majoituksen purku, Sovelletun vaiheen aamupala ohessa
10:00 Sovellettu vaihe päättyy, kurssikohtainen palautekeskustelu
10:30 Lounas
11:30 Harjoituksen purku (joukko- ja henkilökohtaisen materiaalin huolto ja luovutukset, alueiden ja materiaalin luovutukset
14:30 Loppukeskustelu ja palautteet
15:00 mennessä harjoituksen päätös ja kuljetukset linja-auto ja rautatieasemalle (matkaeväs)

Kurssi on maksuton osallistujalle sisältäen muonituksen, majoituksen, vakuutusturvan kurssipaikalla, koulutuksen ja suojavaatetuksen kurssin ajaksi.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin koulutuspäällikölle.

Oulunsalon tukikohta
Kylänpuolentie 524