Varautuminen sähkökatkoksiin ja sähköturvallisuus

Kesto
Paikkakunta Kuopio
Ilmoittautumisaika 9.1.2024 12.00 - 14.2.2024 23.59

Kurssilla saat tietoa siitä, miten toimia turvallisesti sähkön ja sähkölaitteiden kanssa. Saat tietoa sähkötekniikan perusteista.
Kurssilla pyritään vastaamaan esimerkiksi kysymyksiin siitä, mitä tehdä kun sähköt katkeavat? Mitä voin tehdä jos sähkökatko jatkuu pitkään? Millaisia vaihtoehtoisia arjen välineitä on sähkön tuottamiseen?
Kurssilla pääset myös tutustumaan käytännössä varavoimakoneisiin (agregaatteihin) ja tuottamaan niillä sähköä.
Kurssin jälkeen ymmärrät sähköturvallisuuden merkityksen ja osaat toimia turvallisesti sähkölaitteiden kanssa.

Kurssi on suunnattu kaikille yli 15 -vuotiaille kurssin aiheesta kiinnostuneille henkilöille.

HUOM! Ennen kurssia voit lähettää kurssin johtajalle mieltäsi askarruttavia kysymyksiä sähköön ja sähköturvallisuuteen liittyen.
Kurssin kouluttajat pyrkivät vastaamaan niihin kurssin aikana.

Mukaan kurssille tarvitset muistiinpanovälineet ja sisä- ja ulkotoimintaan soveltuvat vaatetuksen.

Osallistujille lähetetään tarkempi kurssi-info pari päivää ennen kurssia.

Kurssi toteutetaan luokkaopetuksena aamupäivällä ja lounaan jälkeen siirrymme ulkona tapahtuvaan käytännön harjoitteluun.

Kurssi päättyy kello 16.00 mennessä.

Luokkaopetuksen aiheita ovat:
1. Maallikolle sallitut sähkötyöt, myös käytännön harjoittua
2. Sähkökatko ja sen vaikutukset
3. Varavoiman eri muodot sähkökatkossa
4. Kotivara elämisessä ja asumisessa

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen ja ruokailut.

Kurssia tuetaan säätiövaroilla.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää tulematta ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse suoraan kurssin hallinnosta vastaavalle henkilölle (Jukka Mutanen, jukka.mutanen@mpk.fi, puh. 044 3933 171).

Kuopio
Vuorikatu 26 B
70100 Kuopio

Kurssinjohtaja: Hannu Heikkinen (puh. 040 596 0088, valomaaoy@gmail.com)