Ilmasuojelun jatkokurssi (Lapin koulutuspaikka)

Ajankohta 7.6.2024 - 9.6.2024
Kesto 3 vuorokautta
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 25.3.2024 10.09 - 3.6.2024 16.00

Ilmansuojelun jatkokurssin jälkeen osallistujat tuntevat
• ilmatiedustelun ja tulenkäytön väistämisen (ml. vihollisen ilma-ase)
• ilmaoperaation rakenteen
• toiminnan lennokkien vaikutusalueella

Kurssin jälkeen osallistujat ymmärtävät (osaavat)
• ilmasuojelun merkityksen oman toiminnan mahdollistajana
• toiminnan ilmavaroituksen ja -hälytyksen aikana
• ilmavalvontaselosteen seuraamisen / ilmatilannekuvan muodostaminen
• passiivisen ilmasuojelun osa-alueet ja periaatteet
• tärkeimmät käytännön toimenpiteet passiiviseen ilmasuojeluun liittyen

Kurssi on lähtökohtaisesti kohdennettu Ilmavoimien suojaamisen joukkoihin koulutetulle ja sijoitetulle reserviläisille, joille on lähetetty ns. henkilökohtainen suosituskirje. Kurssille voi ilmoittautua myös muut Ilmavoimien reserviläiset. Valinnan osallistujista tekee Ilmasotakoulu ja MPK. Mikäli et ole saanut kutsukirjettä, syötä ilmoittautuessasi kysymyskenttään 0000.

Kurssi lisää reserviläisen valmiutta ja osaamista, mitä voi hyödyntää sekä tulevissa kertausharjoituksissa että Puolustusvoimien vapaaehtoisissa harjoituksissa.

Kurssi alkaa ilmoittautumiselle ja varustamisella Tikkakoskelta josta kuljetus Ilmasotakoulun ja Satakunnan lennoston yhteiseen SIIRTO 24 -harjoitukseen. Ilmoittautumisen yhteydessä tarkistetaan henkilöllisyys.

Kurssilaiselle jaetaan kurssilla tarvittava suojavarustus. Jos sinulla on omat maastopuku/taisteluvarusteita/kengät, voit ottaa ne mukaan omalla vastuulla. Ota mukaasi myös riittävä määrä alusvaatteita, peseytymisvälineet ja pyyheliina.

Perjantai 7.6. klo 16:00
16:00 Ilmoittautuminen Tikkakoski, varustaminen, päivällinen
17:00 Lähtö SIIRTO 24 harjoitukseen
Sunnuntai 9.6.
15:00 Paluumatka alkaa
18:00 Varusteiden purkaminen, omakohtainen huolto
19:00 Kotiuttaminen, harjoitus päättyy

Kurssi on osallistujille maksuton sisältäen koulutuksen, suojavaatetuksen, majoituksen, muonituksen sekä vakuutusturvan kurssin aikana.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään Luonetjärven koulutuspaikkaan.

Vanha esikuntakomppania
Immolantie 9
41160 Tikkakoski

Kurssinjohtaja Mika Antola.

MPK Koulutuspäällikkö Kimmo Rantanen
kimmo.rantanen@mpk.fi, 040 530 8860

Kurssia Lapin koulutuspaikalla hallinnoi valmiuspäällikkö Mika Rötkönen, mika.rotkonen@mpk.fi, 050 542 3983.