Uuhimäki24: Tukikohdan taistelijan erikoiskurssi 4 (Rissalan koulutuspaikka)

Ajankohta 3.5.2024 - 5.5.2024
Kesto Kolme vuorokautta
Paikkakunta Toivala
Ilmoittautumisaika 9.1.2024 10.12 - 21.4.2024 23.00

Harjoituksen jälkeen koulutettava tuntee kohteen suojaamisen ja ryhmän puolustamisen periaatteet. Kurssilainen osaa käsitellä asetta ja ampua turvallisesti. Kurssilainen hallitsee taisteluensiavun ja iskunjälkeisen tiedustelun perusteet ja hän tuntee ilmavoimien tukikohdan suojausjoukon keskeisimpien viestivälineiden käyttämisen perusteet.

Kurssi soveltuu Ilmavoimien reserviläisille sekä kaikille koulutuksesta kiinnostuneille reserviläisille, jotka ovat saaneet koulutuksen joko kohteensuojaamiseen tai sotilaspoliisitoimintaan.
Kurssi on Ilmavoimien ja Ilmapuolustuspiirin uuden harjoitusjärjestelmän mukainen puolustushaaraharjoitus. Harjoitukseen kutsutaan Ilmavoimien reserviläisiä Satakunnan, Lapin ja Karjalan lennoston sekä Ilmasotakoulun reserviläisistä. Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) Ilmapuolustuspiirin Rissalan koulutuspaikka johtaa harjoituksen yhteistoiminnassa Karjalan lennoston kanssa.

Ilmoittautuminen ja varustaminen alkaa perjantaina 3.5.2024 klo 17:00 alkaen. Karjalan lennoston päävartiosta on opastus ilmoittautumispaikalle. Ilmoittautumisen yhteydessä tarkistetaan henkilöllisyys. Koulutuksen ajaksi osallistujille jaetaan tarvittava suojavaatetus ja vuodevaatteet. Majoitus on Rissalan varuskunnassa kasarmiolosuhteissa. Kurssille osallistujille lähetetään tarkemmat ohjeet ja lisätietoa kurssin sisällöstä ennen kurssin alkua.

Koulutusryhmittäin kerrataan keskeisimpiä Ilmavoimien taistelutukikohdan taistelijan henkilökohtaisia taitoja. Perusteet opetetaan ja kerrataan, jonka jälkeen toimintaa harjoitellaan maastossa. Käytössä on kaksipuoleisen taistelun simulaattori (KASI). Kurssilla toteutetaan MPK:n ampumaohjelmiston mukaisia ammuntoja sekä kiväärillä että pistoolilla.

Kurssi on osallistujille maksuton sisältäen koulutuksen, suojavaatetuksen, majoituksen, muonituksen sekä vakuutusturvan kurssin aikana.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään Rissalan koulutuspaikkaan.

Karjalan Lennosto, Rissalan tukikohta
Leppälammentie 201