Intti tutuksi nuorille

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 25.1.2024 9.37 - 12.4.2024 12.00

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja:
- tuntee asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä Puolustusvoimien toiminnan ja sotilaselämän perusteet
- tuntee sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- osaa etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta (kouluttajien kokemukset)
- tuntee sotilaan varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
- tuntee majoittumisen ja toiminnan kasarmi- ja maasto-olosuhteissa
- osaa huolehtia omasta toimintakunnosta ja varusteistaan
- tuntee hätäensiavun perusteet

Kurssi soveltuu kaikille yli 16 -vuotiaille, joilla on normaali peruskunto. Erityisesti kurssi soveltuu
- varusmiespalvelukseen tai naisten vapaaehtoisseen asepalvelukseen
valmistautuville
- naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakemista harkitseville
- asevelvollisuuden suorittamistapaa pohtiville
- muille ulkoilusta kiinnostuneille nuorille

Kurssille ilmoittautujan on oltava 16-vuotta täyttänyt ennen kurssin alkamista. Alle 18-vuotiailla tulee olla huoltajan kirjallinen suostumus osallistumiseen.
Kurssille osallistuminen ei vaadi ennakkosuoritteita.
Kurssilaiset varustetaan rajatulla SA m05 (maastopuku) varustuksella. Kurssilaisen on hyvä varautua ottamaan mukaan:
- omat maastokelpoiset kengät
- puukko
- tulentekovälineet
- tasku-/otsalamppu
Lisäksi omia sukkia ja alusvaatteita vallitsevan kelin mukaan sekä omat henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Ilmoittautuneille lähetetään kurssikirje noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkamista. Kurssikirjeessä annetaan ohjeita kurssiin liittyen ja tarvittavat yhteys- ja terveystieto- sekä suostumuslomakkeet.

Perjantai:
- Ilmoittautuminen
- Varustaminen
- Oppitunteja
- Yöpyminen kasarmilla

Lauantai:
- Rastikoulutuksia
- Kalustoesittelyä
- Siirtyminen maastoon ja maastoyöpyminen

Sunnuntai:
- Paluu kasarmille
- Kalustohuollot ja varustepalautukset
- Palautteet ja lopetus

Kurssi on maksuton. Kurssia tukee Turvallisuuden tukisäätiö.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298