Intin perusteita naisille

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Pirkkala
Ilmoittautumisaika 30.1.2024 14.41 - 7.4.2024 17.00

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
• muistaa naisten vapaaehtoiseen asepalveluksen hakuprosessin
• muistaa varusmiespalveluksen perusteita ja koulutusaiheita
• muistaa sotilaan tärkeimmät varusteet ja perusteet majoittumisesta maastossa ja kasarmilla
• ymmärtää varusmiespalveluksen arkitodellisuuden, jonka perusteella pystyy
tekemään päätöksen, hakeeko suorittamaan vapaaehtoista varusmiespalvelusta

Intin perusteita naisille -kurssi antaa täysi-ikäisille, yli 18-vuotiaalle osallistujille mahdollisuuden tutustua varusmiespalveluksen sisältöön ja koulutusaiheisiin. Kurssi tukee osallistujien päätöstä suorittaa tai olla suorittamatta naisten vapaaehtoinen asepalvelus. Kurssi soveltuu myös muille täysi-ikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneita tutustumaan varusmiespalveluksen arkeen.

Kurssilaiset varustetaan puolustusvoimien vaatetuksella ja varustuksella. Ensimmäinen yö majoitutaan kasarmissa ja toinen yö teltassa. Mukaan kannattaa varata omat maastopuvun alle tulevat säänmukaiset vaatteet. Kurssilaisia kannustetaan ottamaan mukaan omat säänmukaiset jalkineet.

Kurssilla harjoitellaan sotilaallista käyttäytymistä ja sulkeisharjoituksia, tutustutaan sotilasorganisaatioon ja arvomerkkeihin. Kurssin ohjelmaan kuuluu yöpyminen sekä kasarmi- että telttamajoituksessa mahdollisuuksien mukaan. Kouluttajat ovat ensisijaisesti vapaaehtoisen varusmiespalveluksen suorittaneita naisia, jotka osaavat kertoa kokemuksistaan naisia askarruttavista asioista varusmiespalveluksessa.

Kurssi on osallistujille maksuton sisältäen ruokailut, vaatetuksen, majoituksen ja vakuutuksen.

Kurssia tuetaan Turvallisuuden tuen säätiövaroin.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Satakunnan lennosto, Pirkkalan tukikohta
Varuskunnantie 274