PAIKP tiedustelun perusteet rakennetulla alueella (TIEDE3) - kurssi on täynnä.

Ajankohta 19.4.2024 - 21.4.2024
Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 2.2.2024 8.52 - 28.3.2024 23.00

Tiedustelun erityistilanteet (TIEDE3)
Kurssin tavoitteena on se, että kurssilainen muistaa (tuntee) kurssin jälkeen
tiedusteluryhmän toiminnan perusteet rakennetulla alueella, muistaa (tuntee) tiedusteluryhmän toimintatavat vihollisen vastatoimintaa vastaan, muistaa (tuntee) rakennetun alueen tiedustelun erityispiirteitä.
Kurssin jälkeen osallistuja
- tuntee tiedustelutoiminnan perusteet ja toimintatavat erilaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa
- osaa tiedusteluryhmän toiminnan perusteet rakennetulla alueella. Osaa huolehtia itsestään ja toimintakunnostaan hajautetussa toiminnassa
- hallitsee tiedusteluryhmän toimintatavat vihollisen vastatoimintaa vastaan
- kykenee soveltamaan opittuja asioita ja toimintaa erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.

Kurssi on avoin kaikille paikallispataljoonan tiedustelutoiminnasta kiinnostuneille reserviläisille. Erityisesti kurssi soveltuu varusmiespalveluksessa tiedustelu- ja sissitoiminnan peruskoulutuksen saaneille reserviläisille tai MPK:n vastaaville kursseille osallistuneille.

Tiedustelu- ja sissitoiminnan perustietämys. Suositus tiedustelun 1 ja 2 kurssit suoritettuna.
Osallistujat varustetaan SA-perusvarustuksella, jolla pärjää kurssilla. Omien varusteiden käyttö on mahdollista, mikäli ne vastaavat SA-varusteita.
Kasarmi mahdollisesti teltta- tai tilapäismajoitus.
Osallistujat valmistavat itse ruokansa retkimuonista.
Kyky huolehtia itsestään ja varusteistaan.
Kurssi on fyysisesti raskas, sisältäen liikkumista ja valvomista.

Kurssin painopiste on rakennetun alueen toiminnassa:
Tiedustelu rakennetulla alueella
- liikkuminen rakennetulla alueella
- rakennusten tarkastaminen
- tähystyspaikan rakentaminen rakennukseen
- ajoneuvopartiointi
- kulunvalvonta
Toiminta vihollisen vastatoimintaa vastaa
- irtautuminen, harhauttaminen
- väijytykset, tuliylläköt
Häirintäiskut

Sisältöön voi tulla muutoksia osallistujien lähtötason mukaan.

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298