Tarkka-ampujakurssi (PAIKP) KURSSI ON TÄYNNÄ

Paikkakunta Hämeenlinna
Ilmoittautumisaika 6.2.2024 11.57 - 7.4.2024 23.00

Tuntevat
- nykyaikaista tarkka-ampujatoimintaan liittyvää välineistöä:
- aseet, A-tarvikkeet, varusteet
- tarkka-ampujan ja tähystäjän toiminnan perusteet
- soveltavat (hallitsevat) tarkka-ampujaparin tilanteenmukaisen toiminnan tuliasemassa
Osaavat
− eri ampuma-asennot tarkkuuskiväärillä
− luodin lentoradan tähystämisen turbulenssipyörteen avulla
− naamioinnin ja maastouttamisen
− tarkka-ampujan eri etenemistavat ja maaston käytön
− optisten välineiden milliradiaanisten mittojen määrittämisen
− koordinaattien- ja suunnan mittaamisen
− muistavat vaimennetun tarkkuuskiväärin käyttömahdollisuudet
− ampua tuntemattomalla etäisyydellä (300–800 m) olevaan 40 cm leveään ja 60 cm korkeaan maaliin 15 sekunnin sisällä viimeistään kolmannella laukauksella
- arvioida optisesti etäisyyksiä erityyppisiin maaleihin
- arvioida tuulen suunnan ja voimakkuuden vaikutuksen luodin lentorataan
- toimia tarkka-ampujapartion tähystäjänä
Hallitsevat tarkka-ampujatoiminnan perusperiaatteet ja kykenevät itsenäisesti harjoittelemaan eri toimintoja oman suorituskyvyn ylläpitämiseksi
hallitsevat tuliaseman valinnan.
Muistavat vaimennetun tarkkuuskiväärin käyttömahdollisuudet.

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille, varusmiespalveluksen suorittaneille, erityisesti tarkka-ampujatoiminnasta kiinnostuneille ja tarkka-ampujatehtäviin sijoitetuille reserviläisille.
Koulutuksen kohderyhmänä ovat soveltuvan oman aseen omistavat henkilöt tai muuten tarkka-ampujakoulutukseen sopivat henkilöt. Aseina käytetään kurssilaisten omia aseita. Aseessa olennaista on tarkka-ammuntaan soveltuva optiikka.

Kurssia ei varusteta Puolustusvoimien varusteilla.

Kurssi on pääasiassa kertaavaa koulutusta ennestään tarkka-ampujatoiminnan perustiedot omaaville ja pitkänmatkan ammunnasta kiinnostuneille henkilöille. Kurssilla ei alkeiskouluteta tarkka-ampujatoiminnan perusteita, aseiden käyttöä / kohdistusta, ballistiikkaa, etäisyydenarviointia ym. vaan nämä käydään kertauksen omaisesti läpi ja näitä taitoja harjoitetaan ja syvennetään kurssin aikana. Kurssilla liikutaan maastossa aseen ja koulutuksessa tarvittavan varustuksen kanssa, joten riittävä fyysinen kunto on eduksi.
Kurssille ilmoittautujalla tulee olla
- Oma tarkka-ampujakäyttöön soveltuva kivääri (pulttilukkoinen tai itselataava, kaliiperi min. 6,5mm / .308 ja max. 8.6mm/ .338Lapua Mag) jossa em. toimintaan soveltuva päivätähtäin ym. varusteet esim. etutuki, hihna, äänenvaimennin
- Patruunat omaan aseeseen (noin 150kpl, määrä tarkennetaan kurssikirjeessä)
Huom! Kurssilaisen henkilökohtaisella ase + patruuna yhdistelmällä on voitava ampua tarkasti n. 800m:n etäisyydelle (perusvaatimuksena n. 1MOA tarkkuus eli 5ls. osumakuvion koko max. 29mm @ 100m)
- Sään mukainen maastoon soveltuva vaatetus ja varustus ilman arvomerkkejä, kansallisuustunnuksia tmv.
- Kantolaite henkilökohtaisille ja tarkka-ampujapartion tarvitsemille varusteille
- Muistiinpanovälineet, kompassi, lamppu, puukko, EA-välineet
- Majoittumis- ja henk. koht. hygieniavälineet (parakkimajoitus ampuma-alueella)
Kurssille ilmoittautujalla tai TA-parilla on lisäksi hyvä olla
- Tarkka-ampujan naamioasu(t), ghillie-puku
- Ristikolla varustettu tähystysoptiikka (kaukoputki / kiikarit)
- Tuuli- / säämittari
- Ballistiikkaohjelma asennettuna älypuhelimeen ja käyttö opeteltuna ennen kurssia
- Naamiomateriaalia välineistöä ja tuliasemaa varten
- Poikkeavista ampuma-asennoista toimimisen mahdollistava tuki esim. kolmijalka.
Kurssille hyväksytyille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, jossa annetaan tarkentavia ohjeita kurssista ja järjestelyistä.

ALUSTAVA (tarkka kurssisisältö ja aikataulu toimitetaan valituille kurssikirjeen mukana)
- Toiminta puolustusvoimien ampumaradoilla ja -alueilla
- Kertaus varomääräyksistä
- Aseen ja optiikan toiminta, ampuma-asento, kohdistaminen
- Etäisyyden arviointi optisin menetelmin
- Tarkka-ampujapartion tuliasematoiminta
- Ampuminen eri etäisyyksille 100m – 800m
- Poikkeavat ampuma-asennot
- Ampuja – tähystäjä yhteistoiminta
- (Pimeäammunta, varmistuu lähempänä kurssia kaluston saatavuuden mukaan)

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu 35€ on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Hätilän harjoitusalue
Vuorentie