PAIKP Sotilaspoliisiperuskurssi (Henkilösuojaus)

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 8.2.2024 10.24 - 7.4.2024 23.00

Kerrata ja kehittää osallistujien taitoja henkilösuojauksessa jalan sekä ajoneuvolla sekä tuliylläkössä toimittaessa.
Koulutuksen jälkeen jälkeen kurssilaiset:
Muistaa (tuntee):
– suojueen eri osien tehtävät ja suoritusvaatimukset eri vahvuisilla kokoonpanoilla
– tiedustelu- ja vastatoimiosastojen kokoonpanon ja tehtävät
- suojueen toiminnan kokonaisuutena
- suojueen liikkumismuodot ajoneuvoilla, mukaan lukien kuljetuksen suojauksen erityispiirteet
– Henkilösuojaukseen liittyen: Lähisuojaryhmän toiminnan eri uhkatilanteissa
Ymmärtää (osaa):
– lähisuojaryhmänkokoonpanon ja toiminnan uhkatilanteessa
– toimia uhkatilanteessa ajoneuvoilla
– suojaustehtävän suunnittelun ja valmistelun perusteet
– henkilösuojaukseen liittyen: Lähisuojaryhmän liikkumismuodot jalan, toiminnan nouto- ja jättötilanteessa

Varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneet asevelvolliset.
Koulutuksen kohderyhmänä on sijoittamaton reservi ja sijoitetut reserviläiset.

Koulutuksella luodaan kurssilaisille perusta suojuetehtäviin osallistumiselle. Osallistujien tulee olla suorittanut SPOL-peruskurssi koulutuskokonaisuus tai hänellä tulee olla aiempi varusmiehenä tai reserviläisenä saatu SPOL-koulutus tai vastaava siviilikoulutus (esim. poliisi tai vartija).
Osallistujille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, missä annetaan lisätietoa järjestelyistä ja varusteista.

Kuljetuksen suojaus, suojueen eri osat ja tehtävät valmistelu- ja toteutusvaiheessa, suojueen toiminta ajoneuvoilla liikuttaessa, tehtävän suunnittelu ja johtaminen

Perjantai
- ilmoittautuminen -17:00
- perustaminen ja materiaalinjako, Virve-koulutus, alkupuhuttelu, voimankäyttösäädökset, henkilösuojauksen perusteet
Lauantai
- Henkilösuojaus jalan, ajoneuvotaktiikka henkilösuojauksessa, toiminta tuliylläkössä, henkilönsuojausharjoittelu osastona, huolto, valmistautuminen henkilösuojausharjoitukseen, henkilönsuojausharjoitus, kehonhuolto
Sunnuntai
- henkilösuojaustehtävään valmistautuminen, siirtyminen harjoitusalueelle, henkilösuojausharjoitus, materiaalin ja varusteiden huolto ja palautus
- palaute ja kurssin päättäminen -16:00.

Kurssi on maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298