Taistelupelastajan peruskurssi 2/2

Ilmoittautumisaika 8.2.2024 15.17 - 28.3.2024 23.59

Kurssin jälkeen osallistuja:
Muistaa (tuntee)
– perusteet ihmisen lämpimänä pidosta eri vuodenaikoina
– käytettävissä olevien lääkkeiden annon perusteet ja vaikutuksen
– ensiarvion toteuttamisen periaatteet
– näyttää ja kertoa omalle ryhmälleen, kuinka taistelijan henkilökohtaisia ensiapuvälineitä käytetään
– perusteet ihmisen anatomiasta ja osaa kertoa ihmisen peruselintoiminnot
– kenttälääkintäketjun kulun perusyksikkötasalla
Ymmärtää (osaa)
– Tunnistaa tarpeen toteuttaa ja osaa toteuttaa käytännössä nenänieluputken asettamisen haavoittuneelle
– Tunnistaa tarpeen ja osaa toteuttaa käytännössä paineilmarinnan purkamisen haavoittuneelle
– Selittää yleisimmät taistelukentän vammamekanismit
– Selittää taisteluensiavun periaatteet ja niiden soveltamisen
– Ymmärtää ja osaa toteuttaa evakuoinnin valmistelut sekä raportoinnin suullisesti ja kirjallisesti
Soveltaa (hallitsee)
– Käyttää kiristyssidettä hengenvaarallisen raajaverenvuodon tyrehdyttämiseen
– Avaa ja pitää auki ilmatiet käsin sekä asettaa haavoittunut tarvittaessa kylkiasentoon
– Käyttää ilmatiivistä sidosta avoimen/läpäisevän rintakehävamman hoitamisessa
– Käyttää ensisidettä sekä hemostaattia verenvuodon tyrehdyttämiseen
– Käyttää pelastuspeitettä haavoittuneen lämpimänä pidossa

Kurssi on tarkoitettu sijoitetuille ja sijoittamiskelpoisille reserviläisille.

Esitietovaatimuksena taistelupelastajan peruskurssin 1 käyminen tai vastaava muualta hankittu osaaminen.

Kurssi alkaa Upinniemessä klo 17.00 perjantaina ja päättyy sunnuntaina viimeistään klo 16.00. Kurssinjohtaja ohjeistaa kurssille hyväksytyt tarkemmin ennen kurssia.

Kurssi toteutetaan etä- ja lähiopetuksena. Kurssi sisältää oppitunteja ja käytännön harjoitteita. Kurssin opetustavoitteisiin pääsemistä arvioidaan kurssin aikana kahdella kirjallisella kokeella ja yhdellä käytännönosaamisen arvioinnilla.

Peruskurssien 1/2 ja 2/2 suorittaminen antaa valmiudet toimia taistelupelastajan tehtävässä.

Kurssi on maksuton.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Upinniemi
Upinniementie 1160
02470 Upinniemi

Kurssinjohtaja: Krista Raatikainen (krista.raatikainen@gmail.com, p. 0407499157)