Teräaseiden kohtaamisen ja niiltä suojautumisen jatkokurssi

Ajankohta 5.5.2024
Kesto 1 vrk
Paikkakunta Tampere
Ilmoittautumisaika 20.2.2024 14.40 - 8.4.2024 10.00

Jatkokurssin tavoitteena on syventyä mahdollisuuksiin selviytyä siviilielämässä teräaseella tapahtuvasta hyökkäyksestä erilaisilla arjen välineillä kuten vyö, muu sopiva vaatekappale, reppu, laukku, jne. erilaisissa olosuhteissa, ympäristöissä ja tilanteissa.
Kurssilla tutustutaan syvemmin erilaisten teräaseiden, kuten lyhyt teräase, pitkä teräase, kirves ja sakset, aiheuttamaan vaaraan.

Muistaa (Tuntee)

- Erilaiset isot ja pienet teräaseet ja näiden aiheuttamat vaarat.
- Arjen välineet, jotka voivat auttaa teräaseella tapahtuvan hyökkäyksen torjumisen.
- Eri ympäristöjen ja olosuhteiden tuomat mahdollisuudet (esim. hiekka), haasteet (esim. sade tai pakkanen) ja aiheuttamat vaarat (esim. jäinen, liukas tiepinta).

Ymmärtää (Osaa)
- Erilaisilla ja eri kokoisilla teräaseilla tapahtuvan hyökkäyksen aiheuttamaan vaaran eri olosuhteissa ja tilanteissa.

Soveltaa (Hallitsee)
- Erilaisten arjen välineiden käyttöä erilaisilla teräaseilla tapahtuvan hyökkäyksen aiheuttamaan vaaran välttämiseen, torjumiseen tai haltuunottoon eri ympäristöissä ja olosuhteissa.

18-vuotta täyttäneet, nuhteettomat, hyvän peruskunnon omaavat henkilöt, jotka haluavat ymmärtää, miten toimia teräaseen kohdatessa.

Kurssi on fyysisesti keskiraskas, eli pitää olla hyvä peruskunto. Kurssilaiset on vakuutettu koulutuksen ajan.

Vähäiset tuki- ja liikuntaelinvaivat eivät ole este koulutukseen osallistumiselle, jos eivät haittaa tavanomaista liikkumista.

Suositellaan, että osallistujalla on suoritettu MPK:n ”Teräaseiden kohtaaminen ja niiltä suojautuminen” -kurssi, tai löytyy ennestään ainakin jonkin verran kokemusta tai tietämystä itsepuolustuksesta.
Kurssille voidaan ottaa myös aiheesta kiinnostuneet kokemattomat kansalaiset, mikäli paikkoja riittää, eli ilmoittaudu vaan ihan rohkeasti.
Mainitsethan aiemman kokemuksesi lyhyesti ilmoittautumislomakkeella.

Kurssi pidetään sisätiloissa tatamilla, joten mukaan otettava sisäkäyttöön tarkoitetut urheiluvarusteet ja tarvittaessa peseytymisvälineet. Kurssilla on ruokatauko, ja ruokailu on omatoiminen esim. jossakin Hervannan keskustan monesta ravintolasta.

Kurssi alkaa klo 10:00 ja päättyy viimeistään klo 16:15. Koulutus pidetään sisätiloissa tatamilla.
Kurssia ei varusteta.

Opetuksen pääkielenä toimii englanti, mutta kouluttajan avustaja voi tarvittaessa tulkata suomeksi.

Kurssimaksu sisältää koulutuksen, koulutusmateriaalin ja vakuutuksen.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 10 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Hervannan vapaa-aikakeskus
Lindforsinkatu 5