Kyberturvallisuuden peruskurssi

Kesto 2 vrk
Paikkakunta Karkialampi, Mikkeli
Ilmoittautumisaika 27.2.2024 15.00 - 18.4.2024 22.00

Kurssin tavoitteena on lisätä osallistujan kyberturvallisuutta opettamalla parhaita käytäntöjä ja miten välttää yleisimpiä sudenkuoppia. Kurssin suoritettuaan kurssilainen osaa tietoturvan perusteita sekä tietää käytännön toimenpiteitä näiden toteuttamiseksi. Kurssi antaa työkaluja syventävälle peruskurssille tai jatkokurssille etenemistä varten.

Kurssi soveltuu kaikille yli 16-vuotiaille. Alle 18-vuotiailta edellytetään vanhempien suostumus osallistua kurssille. Tavanomainen tietokoneiden/tablettien käyttötaito; esimerkiksi verkkopankissa, verkkokaupassa, sekä sosiaalisessa, mediassa riittää.

Osallistujaa suositellaan suorittamaan verkkokurssit Kansalaisen kyberturvallisuus ja/tai Taistelijan kyberturvallisuus.

Kurssille osallistujan on kurssille saapumisen yhteydessä todistettava henkilöllisyytensä. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla. MPK:n piirit viestivät osallistujille sähköpostilla, mm. kurssille hyväksymisestä ja mahdollisista muutoksista.

Kurssia ei varusteta suojavaatetuksella. Varaa mukaasi sisävaatetus oppitunteja varten sekä säänmukainen ulkovaatetus ruokailuihin ja majoitukseen siirtymistä varten.

Varaa mukaan oppituntivaatetus sekä muista:
- omat alusvaatteet,
- käsineet,
- hygieniavälineet ja
- tarvittavat lääkkeet.

Ota myös mukaasi kurssille:
- kuvallinen henkilöllisyystodistus ja
- henkilökohtaiset hygieniavarusteet.

Army Hostel'illa on kurssilaisille varattu yöpymistä varten liinavaatteet ja pyyhe. Kurssiin kuuluu majoitus ja ruokailut.

Kurssikirje lähetetään n. 2viikkoa ennen kurssia osallistujille.

Kurssilaiset on vakuutettu kurssin aikana. Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Kurssilla harjoitellaan henkilökohtaisen kyberturvallisuuden toimia.
Lähiopiskelu (2 pv).

Luennot:
1) Tietoturva sekä kyberturvallisuus
2) Salasanojen käyttö
3) Kyberuhat
4) Oma turvallinen toiminta
5) Viranomaisten toiminta
6) Langattomien verkkojen toiminta
Rastikoulutukset mm.
1) Salasanapaja
2) Verkon liikenteen seuranta ja sen demot
3) Oman koneen ”koventaminen”
4) Kotireitittimen konfigurointi

Koulutustilaisuuden hintaan sisältyvät majoitus, opetus, koulutusmateriaalit ja -varustus sekä vakuutusturva.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi).

Karkialampi Mikkeli
Tyrjäntie 9 / RAK3