Digitaalinen turvallisuus ja sodankäynti: informaatio ja kyber

Ajankohta 17.8.2024
Kesto 1 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 29.2.2024 8.27 - 2.8.2024 23.00

Antaa osallistujalle tietoa informaatiovaikuttamisen ja -sodankäynnin perusasioista. Kurssin jälkeen kurssilainen tuntee informaatiosodankäynnin ja kyberturvallisuuteen liittyvät perusasiat, jotka jokaisen kansalaisen ja etenkin reserviläisen tulee osata. Tietää ja tuntee digitaalisen turvallisuuden ja sodankäynnin (KYBER) perusteet.

Kurssi soveltuu kaikille 18 vuotta täyttäneille, jotka haluavat tietoa digitaalisesta sodankäynnistä ja jotka ovat informaatiovaikuttamisesta ja -sodankäynnin perusasioista kiinnostuneita.

Ei esitieto vaatimuksia.
Kurssi alkaa lauantaina 17.8.2024 klo 9.00 Parolannummi Sotilaskoti2,Vaakunasali.
Sisältää aamu- ja iltapäiväkahvin sekä lounaan Varuskuntaravintola Rubenissa.
Kurssi päättyy klo 16.00 mennessä.

Kurssilla käsitellään seuraavia asiakokonaisuuksia
- sodan kuvan muutos ja digitalisaatio
- informaatiosodankäynti
- kybervaikuttamisen ja sodankäynnin suhde
- jokaisen henkilön omaa kyberturvallista toimintaa
- henkilökohtaisten digitaalisten laitteiden tietoturvaa ja suojaamista

Kurssin johtaa Lehtori Panu Moilanen Jyväskylän yliopiston
informaatioteknologian tiedekunnasta.

Työssään Panu Moilanen tutkii mm. teknologioiden käyttöä arjessa ja teknologian roolia yhteiskuntien kokonaisturvallisuuden osana. Tutkimuksen avulla on mahdollista ymmärtää moderneja yhteiskuntia, joka ovat aina riippuvaisempia informaatioteknologiasta ja sen sovelluksista.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailun.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu 16 € maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati Vaakunasali
Parolannummentie 219