Sähkövoimajärjestelmät 1 (SVJK1) käyttäjäkoulutus

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 6.3.2024 15.00 - 28.4.2024 23.00

Kurssi on sähkövoimakoneiden ja kenttäsähköverkkojen käyttäjäkoulutusta. Kurssin tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät (osaavat)
- sähkövoimakoneiden käytön ja sähköverkot siten, että heille voidaan myöntää seuraavat puolustusvoimien lisenssit:
- PVTOK EL 12:001 (Kenttäsähköverkot ja sähkövoimakoneet max 10 kVA käyttäjä) ja
- PVTOK EL 12:002 (Kenttäsähköverkot ja sähkövoimakoneet yli 10 kVA käyttäjä).
Kurssiin sisältyy myös vaadittava sähköturvallisuuskoulutus (SFS 6002).
Koulutus antaa sähkövoimajärjestelmän käyttäjälle tiedolliset, taidolliset ja erityisesti asenteelliset valmiudet toimia turvallisesti Puolustusvoimien sähkövoimajärjestelmien käyttäjinä.
Kurssin hyväksytysti suorittanut osaa
- sähkövoimakoneen turvallisen käytön ja käyttäjätason huollon
- rakentaa määräysten mukaisen ja turvallisen kenttäsähköverkon.

Kurssi on avoin, ja soveltuu kaikille 18 - vuotta täyttäneille asevelvollisille ja ei asevelvollisille.
Kurssin kohderyhmänä ovat erityisesti sähkövoimajärjestelmistä, -koneista sekä kenttäsähköverkoista kiinnostuneet reserviläiset ja muut kansalaiset.

Kurssille osallistumiseen ei ole esitietovaatimuksia. Kurssi on kaikille avoin, eikä edellytä suoritettua varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta.
Kurssilaiset osallistuvat kurssille omilla varusteillaan. Kurssilaisille jaetaan ainoastaan suojahaalari ja tarvittaessa suojalasit. Osallistujalla tulee olla omat soveltuvat työjalkineet (mielellään turvajalkineet).
Kurssilaiset majoitetaan kasarmirakennuksessa miehistötuvissa.
Kurssilaisille hyväksytyille lähetetään ennen kurssia linkki PVMoodle työtilaan, jossa on ennakkomateriaalia sekä materiaaliin perustuvia ennakkotehtäviä.

Moduulit:
- Moduuli 1 Sähkötekniikan perusteet (120 min)
- Moduuli 2 Maadoitusjärjestelmät (60 min)
- Moduuli 3 Sähköturvallisuus (60 min)
- SFS 6002
-Moduuli 4 Sähkövoimakoneiden käyttöohjeet (120 min)
- PVTOK
-Moduuli 5 Kenttäsähköverkot (60 min)
-käyttöohjeet, PVTOK
-Moduuli 6 Sähkövoimakoneet ja kenttäsähköverkot (240 min rastikoulutus)
-Moduuli 7 Näyttökoe (300 min)
-sähkövoimakoneet, yksilö-/ryhmäsuoritus

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298