MPK kansimieskurssi käytäntö 1

Kesto 6 tuntia
Paikkakunta Turku
Ilmoittautumisaika 10.3.2024 10.51 - 13.4.2024 9.00

Kurssin jälkeen osallistuja tietää aluksen viestivälineet ja -menetelmät, ensiapu- ja pelastamiskäytännöt sekä tuntee aluksen tekniset järjestelmät ja niiden lähtö- ja saapumistarkastukset.

Kurssi valmistelee koulutusosioita 2-11, joilla opetellaan aluksen käsittelyä ja sen osa-alueita merellä.

Alustoiminnasta kiinnostuneille henkilöille,, jotka koulutetaan MPK-aluksen miehistöksi. Kurssilaisilla tulee olla kansimieskurssin teoriaosuuksilta tai muualta hankittu tieto sotilasmerenkulun perusteista.

Tapahtuma on laajemman kurssikokonaisuuden osa. Kansimieheksi kouluttautuminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista koulutukseen ja kurssit suorittaneilla on myöhemmin mahdollisuus jatkaa aluksen päällikkö-koulutukseen.

Koulutus tapahtuu aluksella, myös kannella. Kurssilaisella tulee olla säänmukainen, sateenkestävä kerrosvaatetus sekä kansityöskentelyyn soveltuvat pitäväpohjaiset kengät.

16.00 Kouluttajat saapuvat
16.30–17.00 Kurssilaisten ilmoittautuminen portilla ja alukselle siirtyminen 17.00–17.15 Turvallisuussuunnitelman läpikäynti
17.15–21.00 Rannassa toteutettavat koulutusosiot: Turvallisuus ja hätätilanteet
aluksella, aluksen tekniikka, aluksen huolto ja kunnossapito sekä
karttatyöskentely
21.15–22.00 Kurssin purku ja kotiutus

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse meripuolustuspiiri@mpk.fi.

Pansio
Laivastontie 2