Lavansaaren Keväthuoltokurssi 1/24

Kesto
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 20.3.2024 18.57 - 24.3.2024 23.59

Kurssien tavoitteena on kouluttaa ms Lavansaaren alushenkilöstö alustekniikan korjauksiin, kuten esim. moottori, sähköjärjestelmät, navigointijärjestelmät, saniteetti- ja vesijärjestelmät ja kunnostaa aluksessa kaudella 2023 havaitut korjaus- ja päivitystarpeet, sekä tehdä CE-sertifioinnin edellyttämät toimenpiteet. Kansimieskurssilaisten kanssa käydään läpi aluksen rakennetta ja vuosittaisten tarkastusten tekemistä ja kirjaamista. Kurssin jälkeen alushenkilöstö osaa mm. vaihtaa kunnostettavat moottorin osat, selvittää ja korjata kaapeliongelmat, vaihtaa aluksessa olevat vialliset anturit, mittarit ja mittarivalot, purkaa ja asentaa navigointijärjestelmän komponentteja, vaihtaa VHF-radion vara-akustot ja vialliset osat. Kansimieskurssilaiset tuntevat aluksen rakenteet vesirajan alapuolelta ja tietävät miten vuosittaiset tarkastukset tehdään ja kirjataan.

Kurssi kertaa ja ylläpitää ottokaluston huolto- ja kunnostustaitoja.

Aluksen toimintaa sitoutuneet ja kansimieskoulutuksessa jo 2023 mukana olleille.

Osallistujat ohjeistetaan tehtäviin töihin aluksella. Työskentely tapahtuu osin sisällä ulkona satamassa osin aluksen sisällä. Kurssilaisella tulee olla säänmukainen, sateenkestävä kerrosvaatetus sekä työskentelyyn soveltuvat pitäväpohjaiset jalkineet.

Satamassa työskenneltäessä pitää käyttää turvaliiviä ja kypärää, ne saa alukselta. Kurssilaisen pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä henkilökortilla (passi ja ajokortti käyvät myös). Sotilasalueella valokuvaaminen on kielletty. Kurssille on varattu muonitus, mutta kurssi ei yövy Upinniemessä.

Aikataulu lauantaina:
09.00 -09.15 kokoontuminen lauantaina Upinniemen portin ulkopuolisella parkkipaikalla
09.15 Siirtyminen sotasatamaan alukselle
09.20 Turvallisuussuunnitelman läpikäynti ja tehtävien jakaminen työlistan perusteella.
09.40 Huolto- ja korjaustöitä sekä tarkastuksia työlistan mukaan
~16.00 sovitaan sunnuntain aloitus ajankohta
~16.15 poistutaan alueelta

Sunnuntaina:
~09.05 kokoontuminen sunnuntaina Upinniemen portin ulkopuolisella parkkipaikalla.
09.15 kolonna ajona varuskunnan portista ja sataman portista alukselle
09.20 tehtävien jakaminen työlistan perusteella.
09.40 Huolto- ja korjaustöitä sekä tarkastuksia työlistan mukaan
~16.00 kurssin purku ja kotiutus

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Upinniemi
Upinniementie 1160
02470 Upinniemi

Kurssinjohtaja: Matias Kaivos (matias.kaivos@co.inet.fi, p. 0405433689)