Kansimieskurssin teoria 1

Kesto
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 21.3.2024 15.50 - 25.3.2024 18.00

Kansimieskoulutuksen teoriakokonaisuuden jälkeen osallistuja tietää merenkulun säädöksistä, merenkulun turvalaitteista, kulkuvaloista ja osaa lukea merikorttia, käyttää karttatyöskentelyssä tarvittavia navigointivälineitä, selvittää säätilaa, tehdä reittisuunnittelua. Käydään läpi aluksella käytettäviä solmuja. Tavoitteena on, että teoriaosuudet antavat valmiuden tehdä edellä mainittuja asioita kansimiehen tehtävissä aluksen ollessa kulussa miehityksellä päällikkö ja kansimies.

Alustoiminnasta kiinnostuneille henkilöille, jotka koulutetaan MPK-aluksen miehistöksi. Tapahtuma on laajemman kurssikokonaisuuden osa. Kansimieheksi kouluttautuminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista koulutukseen ja kurssikokonaisuuden suorittaneilla on myöhemmin mahdollisuus jatkaa aluksen päällikkökoulutukseen.

Koulutus tapahtuu pääosin sisätiloissa. Mukaan pitää ottaa muistiinpanovälineet ja älypuhelin/kannettava, joka auttaa tietojen hakemisessa. Karttatyöskentelyyn pitää ottaa mukaan pehmeä lyijykynä (kovuudeltaan korkeintaan HB), pyyhekumi, nelilaskin. Oman yhdenkädenharpin ja navigointikolmion voi ottaa mukaan. Kurssilaisen pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä henkilökortilla (passi ja ajokortti käyvät myös) varuskunnan kulunvalvonnassa.

17.30 Kouluttajat saapuvat
18.00-18.10 Turvallisuussuunnitelman läpikäynti
18.10-21.00 Luokkatiloissa käydään asioita läpi pääosin luentomuotoisesti.
Keskeiset asiat: Merenkulun säädökset, turvalaitteet, alusten valot.
Kerrataan aluksella käytettäviä solmuja.
21.00-21.15 Kurssin purku ja kotiutus

Kurssi on osallistujalle maksuton.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin.

Santahamina
Radioniementie 1
00860 Helsinki

Kurssinjohtaja: Juha Särkkä 0400 485 077, email: juha.sarkka.js@gmail.com