MERIKOTKA 24 Kouluttajakurssi 1/3, meritiedustelu, merivalvonta ja tulenjohto

Kesto 3,0 pv
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 22.3.2024 10.47 - 18.4.2024 23.00

Kurssin tavoitteena on kouluttaa perusteet aihealueen toimintaan ja perusasioihin, jotka itsenäisesti toimivan (tiedustelupartion) ja tulevan tulenjohtokouluttajan (meri/maa) tulee ymmärtää.

Kurssilainen:
- Osaa itsenäisen partion toiminta ja viestinnän perusteet käskyjen, tiedusteluhavaintojen, tilanneraporttien ja tulikomentojen ja -korjauksien välittämiseen.
- Ymmärtää tulenjohdon perusteet niin maa – kuin meritulenjohdon näkökulmasta.
- Osaa tähystystiedustelun perusteet, omasuojan ja toiminnan havaittaessa.
- Ymmärtää tunnistamiskoulutuksen perusteet ja tunnistaa yleisimmät mahdollisesti havaittavat alukset ja kalusto.

Aihealueen kouluttajille tai tuleville sitoutuneille kouluttajille, joilla on kyky liikkua vaativissa olosuhteissa ja ovat kiinnostuneet niin modernin partion itsenäisestä toiminnasta kuin sen kyvystä johtaa tulta eri olosuhteissa ja eri välineillä.

Toimintaa pyritään päivittämään tuoreilla Ukrainan tilanteen opeilla ja tuomaan kalustoa joka vastaa nykyaikaista toimintaympäristöä (kommunikointi, drone, vastatoiminta tähystystä vastaan).

Koko kurssikokonaisuus sisältää kaiken sen minkä tiedustelupartion ja tulenjohtajan (meri/maa) on osattava saaristossa toimiessaan. Liikkuminen, tiedustelu, merivalvonta, tulenjohto ja kommunikaatio johtopaikalle havaintojen ja tulikomentojen antamiseksi. Tämän 1/3 kurssin sisältö perustuu perustehtävien hallitsemiseen, jotta partio osaa johtaa itsensä toimintakykyiseksi eri olosuhteissa ja kykenee vastaanottamaan käskyjä.

Kurssi toimii perusopetuksena tulevia kursseja kohti, jossa itsenäisen partion tehtävät vaikeutuu ja paino siirtyy omatoimiseen liikkumiseen ja nopeaan itsenäiseen toimintaan tehtävien vaihtuessa.

Ensimmäisen viikonlopun teemoja:
- Pakkaaminen ja ryhmäkohtaisten varusteiden läpikäynti ja siirtyminen tehtäväalueelle.
- Radio ja kommunikointivälineet partion toiminnan ylläpitämiseksi
- Tähystystiedustelun perusteet, rakentaminen ja toiminta.
- Tulenjohdon välineet ja perusteet, maa- ja meritulenjohdon eroavaisuudet ja välineistö perustulenjohdon ja korjauksien antamiseen
- Lepopaikan perusteet, partion toiminta tehtävän ollessa päällä ja omasuoja.
- Koulutuksessa käytetään apuna mm. Virtuaalikoulutusympäristöä.

Kurssi on maksuton.

Maksuttomilla kursseilla peritään 30 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Upinniemi
Upinniementie 1160