Taistelijan perustaidot

Ilmoittautumisaika 25.3.2024 12.00 - 3.5.2024 12.00

Kurssin jälkeen osallistuja
Tuntee
- Maakuntakomppanian ja paikallispataljoonan perusteet sekä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen osuuden paikallisjoukkojen kouluttautumiseen
- Sodan oikeussäännöt
Osaa
- Henkilökohtaisen taisteluensiavun
- Taistelijan viestivälineet
- Taistelijan varusteiden käytön
- Ampua tyydyttävästi
Hallitsee
- Turvallisen asekäsittelyn.

Kohderyhmänä on reserviläinen, joka on kiinnostunut paikallispuolustusjoukkojen sijoituksen saamisesta tai reserviläinen, joka haluaa ajantasaistaa tietonsa ja taitonsa. Kurssi soveltuu reservin upseereille, aliupseereille ja miehistöön kuuluville.

Kurssi toteutetaan viikonlopun kestävänä SOTVA-peruskurssina. Kurssilaisille jaetaan tarvittava sotilasvarustus. Majoitus on kasarmimajoitus ja ruokailut tapahtuvat varuskuntaravintolassa. Kurssin aloitus- ja päätöspäivinä järjestetään kuljetus Kajaanin matkakeskuksen ja kurssipaikan välille.
Noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkua osallistujille lähetetään kurssi-info.
Sotilasalueelle tulijalla on oltava esittää voimassa oleva poliisin myöntämä henkilökortti tai passi.

Jos reserviin siirtymisestä on kulunut aikaa tai haluat muuten verestää tietojasi, voit suorittaa ennakkoon PVMoodlessa Ase- ja ampumakoulutuksen opetuspaketista perusampumataidon oppitunnit 2-5 sekä niihin liittyvät oppituntikohtaiset kysymyssarjat OT2 - OT5. Jos et onnistu kirjautumaan PVMoodleen, ota yhteyttä kurssinjohtajaan.

Kurssilla koulutetaan oppimistavoitteiden mukaiset aiheet. Alustava ohjelma:

Perjantai 17.5.
16.00 Kurssi alkaa
16.30 Varustaminen ja vaatteiden vaihto, päivällinen
18.00 Paikallisjoukot, turvallinen asekäsittely
21.00 Iltapala ja lepo

Lauantai 18.5.
06.45 Aamupala
07.30 Asekäsittely, taisteluensiapu
11.25 Lounas
12.00 Viestivälineet, sodan oikeussäännöt
16.50 Päivällinen
18.00 Asekäsittely
21.00 Iltapala ja lepo

Sunnuntai 19.5.
06.45 Aamupala
07.30 Simulaattoriavusteinen ammunta, ohessa huolto
11.25 Lounas
12.00 Joukkokohtaisen materiaalin palautus (kouluttajat)
13.00 Henkilökohtaisen materiaalin palautus
13.45 Palautekeskustelu
14.00 Kurssin päättäminen ja kuljetukset matkakeskukselle.

Maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään koulutuspaikkaan.

Kainuun prikaati
Prikaatintie 97