Vapepan peruskurssi ja Valmius 2025-hanke

Kesto 4h
Paikkakunta Savonlinna
Ilmoittautumisaika 25.3.2024 11.45 - 4.4.2024 21.00

Kurssin jälkeen olette suorittaneet Vapepan peruskurssin. Peruskurssin jälkeen kurssilainen tuntee Vapepan toiminnan yleispiirteet ja saa valmiudet lähteä mukaan Vapepan toimintaan ja erilaisiin toimintaryhmiin.

Lisäksi koulutuksessa on puheenvuoro Valmius2025 -hankkeelle, jonka pyytämänä koulutus järjestetään hankkeeseen jo mukaan lähteneille ja hankkeesta kiinnostuneille henkilöille.

Koulutus ja tilaisuus ei sido Vapepan tai Valmius2025 -hankkeen toimintaan.

Vapepan toiminnasta ja peruskurssista kiinnostuneet.
Hanke2025 osallistujat sekä hankkeesta kiinnostuneet reserviläiset.

Kurssista ei lähetetä erillistä kurssikirjettä.

MPK ja Vapaaehtoinen pelastuspalvelu järjestävät pelastuspalvelun peruskurssin Savonlinnassa. Kurssilla pääset tutustumaan Vapepan toimintaan ja opit, mitä kaikkea voit Vapepassa tehdä.

Neljä oppituntia kestävällä kurssilla tulevat tutuiksi:
- Vapepan toimintamuodot ja koulutukset
- Vapepan hälytysryhmät ja hälyttäminen
- Vapaaehtoisten rooli viranomaisten tukena.

Ilmoittaudu mukaan 04.04.2024 mennessä. Kurssi on maksuton.

HANKKEEN TAUSTAA
VALMIUS25 -hankkeen tavoitteena on kehittää Etelä-Savolaisten reserviläisyhdistysten ja niiden jäsenten valmiutta tukea viranomaisia erilaisissa yhteiskunnan poikkeusoloissa ja edistää näin kokonaisturvallisuuden yhteistoimintamallin toteutumista omalta osaltamme omassa maakunnassamme.

Hankkeen erityisenä kohderyhmänä ovat Puolustusvoimien reservistä jo ikänsä puolesta (60+) vapautuneet reserviläisyhdistysten jäsenet. Hankkeen tavoitteena on antaa myös perustiedot ja –taidot kaikille reserviläisyhdistysten jäsenille ikään katsomatta yksilön ja perheen varautumisesta erilaisten yhteiskunnan häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalta. Poikkeusoloissa viranomaiset saattavat tarvita reserviläisyhdistysten varautumiskoulutuksen saaneiden tukea monipuolisiin erilaisiin tuki- ja avustustehtäviin viranomaisten keskittyessä viranomaistoimivaltuuksia edellyttäviin, kaikkien vaativimpiin ja kaikkein kiireellisimpiin tehtäviin.

Kokonaisturvallisuus on suomalaisen varautumisen yhteistoimintamalli, jossa yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista huolehditaan viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistyönä. Kolmannen sektorin ja järjestöjen merkitys korostuu erityisesti poikkeusoloissa.

Varautumistoiminta soveltuu erinomaisesti osaksi reserviläistoimintaa. Hankkeen kohderyhmän (60+) hankkima koulutus ja työkokemus, monipuolinen elämänkokemus, hyvä paikallistuntemus, korkea maanpuolustustahto sekä Puolustusvoimissa asepalveluksessa ja kertausharjoituksissa poikkeusoloihin varautumisesta saamansa koulutus ja kokemus ovat hyvä perusta kehittää kohderyhmäläisten osaamista vaativiinkin varautumisen tehtäviin.

VALMIUS25 -hankkeen aikana Suur-Savon Reservipiirit ja niiden paikallisyhdistykset hankkivat tarkkaan harkittua niiden varautumis- ja tukemistoiminnassaan tarvittavaa ja sitä tukevaa omaa kalustoa, välineistöä ja tarvikkeita.

ALUSTAVA AIKATAULU

16:45-17:00 Saapuminen Piispanmäen väestönsuojelutilaan
17:00 Kurssi alkaa
Tervetuloa sanat
Hanke2025 ja Vapepan esittely
Koulutus alkaa:
- Vapepan toimintamuodot ja koulutukset
- Vapepan hälytysryhmät ja hälyttäminen
- Vapaaehtoisten rooli viranomaisten tukena.
n. 20:30 Kurssi päättyy

Maksuton tilaisuus.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi).

Piispanmäen väestönsuoja
Kirkkokatu 1 (Tiloihin mennään kuitenkin Kaarlonkatu 3: n takaa, on siinä risteyksessä)
57100 Savonlinna

Kurssinjohtaja: