Kartanlukuharjoitus

Ilmoittautumisaika 8.4.2024 10.54 - 25.7.2024 23.00

Kurssin jälkeen osallistuja
Tuntee:
- suunnistustaidon merkityksen sotilaallisessa toiminnassa ja luonnossa liikkumisessa
- havainnoida maastoa ja maastomerkkejä
- suunnistamisen apuvälineet
- erilaiset kartat ja niiden mittakaavavan
- karttamerkit
Osaa
- ilmansuunnat
- suunnan määrittämisen luonnonmerkkien perusteella
- mitata ja arvioida matkaa maastossa liikuttaessa
- mitata matkaa kartalta
- käyttää kompassia suunnan määrittämiseen
- paikantaa kohteen kartan ja kompassin avulla
Hallitsee
- suunnistamisen kartan ja kompassin avulla
- suunnassa liikkumisen
- reitin valinnan karttatiedustelun, maastonmuotojen ja luonnonmerkkien perusteella

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille reserviläisille. Kurssille voidaan hyväksyä myös muita suunnistuksen perusteista kiinnostuneita henkilöitä.

Kurssi järjestetään sekä sisä- että ulkotiloissa ja maastossa. Majoitus järjestetään kasarmissa miehistötuvissa.
Kurssia ei varusteta puolustusvoimien varusteilla. Kurssilla voi käyttää aikaisemmin kuittaamaansa puolustusvoimien m05 varusteita tai itse hankkimiaan m05 suojavarusteita. Osallistujille jaetaan suunnistuksessa tarvittava perusvälineistö. Oman kompassin tai käsisuuntakehän voi ottaa mukaan kurssille halutessaan. Kaikki kurssille tulijat ottavat mukaansa:
- Vesipullon
- Päivärepun
- Hyvin sisäänajetut maastoon soveltuvat jalkineet tai vastaavat "majuriturvalliset" jalkineet.
Kurssille ilmoittautuneille lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kurssia kurssikirje, missä annetaan tarkempia tietoja ilmoittautumisesta, majoituksesta, ohjelmasta ja muonituksesta.

Perjantai:
- Ilmoittautuminen ja varustaminen
- varo-oppitunti
- Karttamerkit, luonnonmerkit ja kompassin käyttö teoriassa.
Lauantai:
- kartan ja kompassin käyttö
- Käytännön harjoituksia
Sunnuntai:
- käytännön harjoituksia
Kurssi tulee olemaan liikuntapainotteinen.

Kurssimaksu sisältää vakuutuksen, koulutuksen, ruokailut ja majoituksen.
Ilmoittautumisen voi peruuttaa seitsemän (7) vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298