Linnakkeen kunnostus- ja huoltokurssi 3/4

Kesto
Paikkakunta Hangonkylä
Ilmoittautumisaika 14.5.2024 10.22 - 27.6.2024 23.59

Kurssin jälkeen kurssilainen tuntee kantalinnoittamisen perusteet erityisesti sotahistoriallisessa kehyksessä. Kurssilainen tuntee Pietari Suuren -merilinnoitekokonaisuuden pääpiirteet Suomenlahdella ja osaa käyttää kantalinnoittamisessa tarvittavia perustyökaluja.

Kaikille kurssien aiheista kiinnostuneille. Ilmoittaudu haluamallesi kurssille myös kurssinjohtajalle, hannu.kekkonen@assistor-uuttera.fi.

Kurssikokonaisuuteen kuuluu neljä kesän 2024 aikana järjestettävää kurssiviikonloppua. Kurssit järjestetään säävarauksella, jotta suunnitellut koulutukset ja tehtävät ovat toteutettavissa kurssiviikonlopun aikana.
Kurssiviikonloput alkavat perjantaisin klo 17.00 Hangon Troolisatamasta ja päättyvät sunnuntai-iltapäivisin.

Kurssilaisille järjestetään muonitus, majoitus, suojavaatetus ja -varustus.
Kurssilaisten on varauduttava omassa vaatetuksessaan saaristo- ja työolosuhteisiin. Valitettavasti erikoisruokavalioita ei ole kurssiviikonloppuna saatavissa. Kunnostuskurssin pääkouluttaja on Tomi Kontunen ja häntä tukevat kokeneimmat kurssilaiset. Merenkulkukurssin kouluttajina toimivat käytössä olevan kurssialuksen päälliköt.

Kurssilaisia ei erikseen varusteta, eli varaa itsellesi säänmukainen varustus.

Valitse Sinua kiinnostava kurssi ja kurssiviikonloput sekä ilmoita ne kurssijohtajalle.

Linnakkeen kunnostuskurssilla kunnostetaan Russarön linnakkeen kahta 234 mm:n Bethlehem-tykkitornia ja niihin kuuluvia laitteistoja. Kesällä 2024 jatkamme tykkitornin maanalaisten osien kunnostuksia sekä jatkamme tykkitornien maanpäällisten osien häivemaalaukset. Lisäksi kartoitetaan muiden kantalinnoitteiden kuntoa ja korjataan mahdollisia vauriota.

Vaikka kurssilla kerrataan aikaisempina vuosina opetettuja taitoja, ovat ensikertalaiset tervetulleita mukaan.

Linnakkeen merikuljetusten ohessa tutustutaan merenkulkuun saaristo-olosuhteissa. Koulutusaluksina toimivat MPK:n ja vapaaehtoisten maanpuolustusyhdistysten koulutusalukset.

Kurssi on osallistujalle maksuton.
Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen meripuolustuspiiri@mpk.fi.

Hankoniemi/Kalasatama
Sunnantie 10