Ryhmän väijytys ja tiedustelu

Paikkakunta Mikkeli
Ilmoittautumisaika 30.5.2024 23.20 - 15.8.2024 22.00

Ymmärtää (osaa)
- Ryhmän kokoonpanolla väijytyksen järjestäminen irtaantumiseen asti.
- Tiedustelu ryhmä kokoonpanolla.

Muistaa (tuntee)
- Pohjamiina (telamiina varalla),
- kylkipanos,
- viuhkapanos,
- epäsuoran tulen käyttö

MAAKK sijoitetut

Kurssin ilmoittautumispaikka on Karkialammella (Sotilaantie 8, 50180 Karkialampi, Mikkeli). Opastus on järjestetty Karkialammen alueelta.
Seuraa MPK:n sinisiä kylttejä ilmoittautumiseen.
Ilmoittautuminen auki 30.8 klo 17:30-18:00
Kurssi alkaa klo 18:00.
Kurssi päättyy 1.9. klo 16:00 mennessä.

Kurssikirje lähetetään n. 2viikkoa ennen kurssia osallistujille. Kurssi varustetaan M05 suojavaatetuksella. Kurssilla voi käyttää jaettua m05 tai m05 RES vaatetusta.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita HETI kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Kurssi majoittuu ensimmäisen yön Army Hostelilla. Majoitukseen on varattu petivaatteet, lakanat, pyyhe ja lukollinen kaappi. Maasto-osuutta varten on varattu makuualusta- ja pussi. Sunnuntaina taistelijan huoltotoimenpiteet suoritetaan Army Hostel'illa, jossa siviilivaatteet ja pyyhe odottavat.

Kurssilla opetetaan ryhmän perustaistelumenetelmiä, jotta joukko harjaantuu hyökkäyksen eri vaiheissa ja täten voi toteuttaa väijytyksen ja irtaantumisen. Koulutus annetaan rastikoulutuksina ja sovellettuina harjoitteina.
Koulutuksessa käytetään KASI- simulaattoreita.

Maksuton tilaisuus.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin .

Karkialampi Mikkeli
Sotilaantie 8