Kotiseutuharjoitus Turvallinen Uusimaa 2024 Öljyntorjuntaharjoitus, Lintutiedustelu

Ajankohta 31.8.2024 - 1.9.2024
Kesto 2 vrk
Paikkakunta Upinniemi
Ilmoittautumisaika 11.6.2024 14.41 - 25.8.2024 23.59

Osallistuja ymmärtää vapaaehtoisen öljyntorjunnan perusteet ja öljyntorjuntajoukkojen roolin viranomaisen yhteistyökumppanina öljyvahingon torjunnassa. Osallistuja osaa lintutiedusteluryhmän toiminnan perusteet.

Lintutiedustelutoimintaan voit osallistua vain, jos olet suorittanut EUROWA BASIC RESPONDER -kurssin. Kurssilaisilta vaaditaan normaalia fyysistä peruskuntoa. Kurssilla liikutaan raskaissa öljyntorjuntavarusteissa ja kuljetaan paikoitellen vaikeakulkuisessa maastossa. Liikumme harjoituksessa Upinniemen varuskunnan alueella ja tästä syystä harjoitukseen osallistuvilla tulee olla suomen kansalaisuus.

Säänmukainen ulkoiluvarustus, muistiinpanovälineet ja juomapullo mukaan! Kurssi majoittuu kasarmitiloissa. WWF tuo paikalle kaikki tarvittavat öljyntorjuntavälineet. Lähetämme osallistujille infokirjeen harjoituksesta, jossa eritelty lista tarvittavasta vaatetuksesta ja varusteista.

Kotiseutuharjoitus "Turvallinen Uusimaa 2024" on alueellinen varautumisharjoitus, johon järjestöjen vapaaehtoistoimijat, kunnat ja viranomaiset tulevat kouluttautumaan ja harjoittelemaan yhdessä. Harjoituksissa eri toimijat välittävät muille parasta osaamistaan, oppivat toisiltaan ja harjoittelevat yhteistoimintaa mahdollisissa häiriötilanteissa.

Lintutiedusteluun osallistuvat vapaaehtoiset pikakoulutetaan tehtävään ja he harjoittelevat tiedusteluryhmän toimintaa ja lintujen keräystä maastosta.Kurssi järjestetään yhteistyössä WWF:n kanssa.

Tarkempi aikataulu ja ohjelma ilmoitetaan osallistujille myöhemmin. Kurssi päättyy sunnuntaina viimeistään klo 17.00.

Kurssi on maksullinen. WWF tukee tapahtumaa ja maksaa puolet osallistumismaksusta eli osallistujalle maksettavaa jää 30 €.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, peritään kurssimaksu kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen meripuolustuspiiri@mpk.fi.

Upinniemi
Upinniementie 1160