Pelastuslaitoksen varaverkkokurssi, Savonlinna

Kesto 1 vrk
Paikkakunta Savonlinna
Ilmoittautumisaika 17.6.2024 7.15 - 15.8.2024 22.00

Kurssin ja harjoittelun läpi käytyään henkilö pystyy toimimaan pelastuslaitoksen varaverkkoasemalla radioamatöörin valvonnassa. Jo valmis radioamatööri pystyy itsenäiseen työskentelyyn pelastuslaitoksen varaverkkoasemalla. Koulutus on myös viranomaisia palvelevan laitteiston kouluttajakoulutusta.

Kurssilla otetaan etäyhteyksiä myös radioamatöörien HF-taajuuksilla. Kurssin harjoitusvaiheeseen (31.8. klo 14:00 – 17:00) kutsutaan halukkaita HF-yhteyksien käyttäjiä. Toiminnassa käytetään Winlink-ohjelmistoa.

Varaverkolla tarkoitetaan tässä yhteydessä Etelä-Savon pelastuslaitokselle radioamatöörien toimesta rakentamaa varaverkkoa. Toiminta on täysin vapaaehtoista. Harjoitusosassa toimitaan alueen paloasemilla.

Varaverkkotoiminnasta kiinnostuneet reserviläiset, radioamatöörit, pelastuslaitoksen henkilöstö, vapaaehtoista maanpuolustustyötä tekevien järjestöjen jäsenet sekä vapaehtoisessa pelastuspalvelussa toimivat henkilöt.

Kurssin ilmoittautumispaikka on Piispanmäen väestönsuojassa.
Osoite:
Kirkkokatu 1,
57100 Savonlinna

Kurssin harjoitteluvaiheessa toimitaan
Savonlinnan paloasema
Laitaatsillantie 7,
57170 Savonlinna

Kurssi alkaa klo 8:00.
Kurssi päättyy klo 17.00 mennessä.

Kurssikirje lähetetään n. 2viikkoa ennen kurssia osallistujille.
Kurssia ei varusteta.

MPK:n tulee toimittaa SOTVA- kurssin ilmoittautumistiedot viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua aluetoimistolle. Puolustusvoimilla on oikeus estää henkilön osallistuminen SOTVA- koulutukseen. Edellä mainitusta kiellosta Puolustusvoimat ilmoittaa koulutettavalle viimeistään viikko ennen koulutuksen alkua.

Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) tapaturmavakuutus on voimassa harjoituksen ajan harjoitusalueella. Matkat jokainen tekee omalla vastuullaan. Ilmoita heti kurssinjohtajalle tai MPK:n henkilökuntaan kuuluvalle kurssilla sattuneesta tapaturmasta.

Kurssi järjestetään yhteistyössä Kaakkois-Suomen Viestikilta ry:n, Etelä-Savon Pelastuslaitoksen, Savonlinnan Reserviläiset ry:n ja OH4AC Mikkelin Seudun Radioamatöörien kanssa.

8.00-12.00 Aamupäivä
Kurssin avaus
Teoriaopinnot tiivistetysti
Winlink ja varaverkko
Olennaiset asiat
Vahvennettu välipala reserviläisten tiloissa

12.00-14.00 Iltapäivän
Käytännön harjoittelua reserviläisten tiloissa

n. 14.00-17.00
Siirtyminen asemapaikoille ja viestiliikenneharjoittelua asemapaikoilla
Harjoituksen päättäminen
Palautekysely sähköpostitse

Maksuton tilaisuus.

Mikäli kurssille hyväksytty osallistuja jättää käyttämättä kurssipaikan ilmoittamatta siitä etukäteen, perittävä maksu on 30 euroa.

Ilmoittautumisen voi perua, jos kurssin alkamiseen on vähintään 7 vuorokautta. Peruutus onnistuu omalta MPK-kortilta, koulutuskalenteri.mpk.fi. Lähempänä kurssin alkua osallistumista ei voi perua ilman pätevää syytä (esim. sairastuminen, loukkaantuminen, työeste). Tällaisista esteistä tulee ilmoittaa sähköpostitse tai puhelimitse suoraan kurssin järjestävään piiriin (Valmiuspäällikkö Minna Rossi, 050 356 4845, minna.rossi@mpk.fi) .

Savonlinna, Kirkkokadun väestönsuoja
Kirkkokatu 1 (Tiloihin mennään Kaarlonkatu 3:n ja Kirkkokadun risteyksestä)
57100 Savonlinna

Kurssinjohtaja:
Tapio Teittinen
tapio_teittinen@hotmail.com
Ilmoittautumisen suljettua, ota rohkeasti yhteyttä!

Kurssin hallinto:
Valmiuspäällikkö