Maanpuolustus ja lainsäädäntö

Kesto 1 vrk
Paikkakunta Oulu
Ilmoittautumisaika 18.9.2019 mennessä

Kansainvälinen humanitaarinen oikeus on kansainvälisen oikeuden osa-alue, joka säätelee sodankäyntiä. Aikaisemmin käytettiinkin termiä sodan oikeussäännöt.
Suomi on valtiona sitoutunut näihin sodan oikeussääntöihin, jolloin ne sitovat myös kaikkia puolustusvoimien tehtävissä toimivia. Lainsäädännössä edellytetään erikseen sodan oikeussääntöjen noudattamista aseellisessa selkkauksessa.

Valmiuslainsäädännön tarkoituksena on puolestaan antaa viranomaisille riittävät toimivaltuudet poikkeusoloissa.

Koulutuspäivän tavoitteena on antaa kurssilaisille perusteet erityisesti sotilaalliseen valmiuteen kuuluvan ja sitä tukevan lainsäädännön piirteistä ja merkityksestä sekä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden keskeisistä osista.

Kurssi on suunniteltu reserviläisille ja ensisijaisesti paikallispataljoonan henkilöstölle.

Suositeltavat esitiedot

Pääkouluttajana toimii varatuomari Jari Peltonen

Hinta sisältää lounaan.

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimiston luokkatila