Kyberturvallisuuden erikoiskurssi 2019

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Tikkakoski
Ilmoittautumisaika 20.5.2019 20.00 - 15.8.2019 21.00

Koulutuksen keskeisinä tavoitteina on pelin kautta peliympäristössä tunnistaa verkko- ja informaatio-operaatioiden rakenne ja toiminta sekä varautuminen niihin ja toiminnan johtaminen.

Kurssilaisten muodostamat BlueTeam-ryhmien tulee havainnoida, torjua ja ennakoida hyökkäyksiä, ylläpitää omaa tilannekuva sekä johtaa toimintaansa että tiedottaa, viestiä ja raportoida organisaatioidensa vaatimusten mukaan muiden ryhmien ja viranomaisten kanssa.
Toiminnassa tulee huomioida operaatioturvallisuus.

Kurssin jälkeen oppilas osaa kyberturvallisuuden perusperiaatteet; osaa käyttää valittuja skannausohjelmistoja ja pakettianalysaattoreita sekä lokitiedostoja ja muita menetelmiä liikenteen ja käyttäjien havaitsemiseen ja tunnistamiseen; osaa perusmenetelmät kuinka suojata tietokoneita, palveluita ja liikennettä;
• Tuntee kyberhyökkäyksen toteutustapoja, viranomaistoimijoita ja tietoturvaan vaikuttavaa lainsäädäntöä; tuntee tärkeimmät tiedonsiirtoprotokollat ja tietoverkkoarkkitehtuureja.
• Tunnistaa yleisimpiä tietoturva-aukkoja ja osaa paikata niitä; tunnistaa hyökkäyksiä; tietää kuinka Internetissä kerätään tietoja; osaa koota tietoverkon tilannekuvaa, ja tietää kuinka häiriötilanteen selvitystä johdetaan.

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, jotka ovat kiinnostuneet hankkimaan käytännön kyberturvallisuustaitoja.
MPK valitsee kurssille hyväksyttävät henkilöt!

Suositeltavat esitiedot

Kurssille hyväksyntä edellyttää MPK:n kyberturvallisuuden jatkokurssitasoisen kurssin suorittamista (esim. Kyberturvallisuuden jatkokurssi SOC Tier1 tai Tier2, OSINT jatkokurssi
Kurssille ilmoittautuessa kartoitetaan osaamistasi - vastaukset käytetään kurssilaisten valintaan roolitehtäviin.

Ilmasotakoulu, Tikkakoski
Viestitie 1