Ampumataito Falling plates

Ajankohta 9.6.2019
Ilmoittautumisaika 11.6.2017 - 3.6.2019

Ampumataidon ylläpitäminen.

Reserviläiset ja ammuntaa harrastavat yli 18-vuotiaat henkilöt.

Puolustusvoimien ampumakilpailuihin voivat osallistua kaikki kilpailuorganisaation hyväksymät yli 18 -vuotiaat henkilöt, joilla on:
1. Voimassa oleva todennettava vakuutusturva esimerkiksi:
- Suomen ampujainliiton kilpailu- tai ampujalisenssi
- Reserviläisten ampumaturvavakuutus http://www.reservilaisliitto.fi/ampumavakuutus
- Reserviläisjärjestön/vast ryhmähenkivakuutukseen perustuva vakuutusturva, joka kattaa ampumavahingot urheilu ja kilpailutoiminnassa.
- Muu mahdollinen ampumaurheilun vakuutusturva todennetaan esittämällä vakuutuskirja ehtoineen (metsästyskortti ja siihen liittyvä vakuutus eivät ole riittäviä).
- Työnantajan vakuutusturva
2. Riittävä, olemassa oleva koulutus ja ampumataito käytettävälle asetyypille, tai sitä vastaavan aseen siviiliversiolle.
- Varusmiespalvelusta suorittamattomien henkilöiden osalta todetaan käytettävän vastaavan asetyypin siviiliversion hallussapitoluvalla ja esimerkiksi SRA -ampujan kortilla. (SRA= sovellettu reserviläisammunta)
- Eivät muodosta riskiä tai uhkaa tapahtuman turvallisuudelle ja järjestykselle.
Edellä mainitut seikat (1-2) tulee todentaa ennen kilpailun ammuntavaiheen alkamista. Todentamisessa ja kilpailijoiden hyväksymisessä käytetään tämän asiakirjan liitteenä 1 olevaa lomaketta sekä vakuutuksen maksukuittia. Epäselvissä tapauksissa (esimerkiksi ulkomaalaiset) vakuutusturvan olemassaolo todennetaan vakuutuskirjalla. Hyväksymispäätös arkistoidaan hallintoyksikössä kolmeksi vuodeksi.
Puolustusvoimien ampumakilpailuun voivat osallistua myös ulkomaalaiset edellä mainittujen ehtojen täyttyessä. Ulkomaisten osallistujien kutsumisessa on noudatettava Pääesikunnan operatiivisen osaston hallinnollista määräystä: PÄÄSY JA LIIKKUMINEN SOTILASKOHTEISSA (HL511).
Ulkomaisille osallistujille tulee kilpailun järjestävän hallintoyksikön järjestää koulutus ammunnassa käytettävälle aseelle ja varo-oppitunti voimassa olevista kilpailussa noudatettavista varomääräyksistä ennen kilpailun ammuntavaiheen alkamista.
Kilpailijoita ei käsketä kertausharjoitukseen tai kutsuta puolustusvoimien vapaaehtoiseen harjoitukseen (ampumakilpailu ei ole koulutustapahtuma).

Suositeltavat esitiedot

Puolustusvoimien järjestämä ampumakilpailu.
Kilpailussa ammutaan
-rynnäkkökivääri 10 ls (RK3)
-rynnäkkökivääri Falling plates -ammunta
(3 hlön ryhmäammunta)
1. Voimassa oleva todennettava vakuutusturva esimerkiksi:
 Suomen ampujainliiton kilpailu- tai ampujalisenssi
 Reserviläisten ampumaturvavakuutus http://www.reservilaisliitto.fi/ampumavakuutus
 Reserviläisjärjestön/vast ryhmähenkivakuutukseen perustuva vakuutusturva, joka kattaa ampumavahingot urheilu ja kilpailutoiminnassa.
 Muu mahdollinen ampumaurheilun vakuutusturva todennetaan esittämällä vakuutuskirja ehtoineen (metsästyskortti ja siihen liittyvä vakuutus eivät ole riittäviä).
 Työnantajan vakuutusturva
 Varusmiespalvelusta suorittamattomien henkilöiden osalta todetaan käytettävän vastaavan asetyypin siviiliversion hallussapitoluvalla ja esimerkiksi SRA -ampujan kortilla. (SRA= sovellettu reserviläisammunta)
3. Eivät muodosta riskiä tai uhkaa tapahtuman turvallisuudelle ja järjestykselle.

Kainuun prikaati, Hoikanportin ampumarata
Hoikanportin ampumarata-alue sijaitsee noin viisi kilometriä varuskunnasta Lehtovaarantietä etelään.

Kysy lisätietoja

Timo Toivonen