MPK valtakunnallinen johtamisen teemaseminaari Pirkkala

Kesto 1 vrk
Paikkakunta Pirkkala
Ilmoittautumisaika 1.8.2019 12.15 - 23.11.2019 23.00

Osallistujat tuntevat virtuaalitodellisuuteen (VR) ja lisättyyn todellisuuteen (AR), koneoppimiseen liittyvät peruskäsitteet. Osallistujat ymmärtävät näiden merkityksen ja liitynnän kouluttamiseen.

Kurssi soveltuu ensisijaisesti aiemmin RUL:n johtamiskoulutuksen RESJ1 ja RESJ2 -kurssit käyneille johtamisesta ja sen kouluttamisesta kiinnostuneille toimijoille. Toissijaisesti kurssi soveltuu henkilöille, joilla on yleisellä tasolla kiinnostus modernin tekniikan hyödyntämiseen (sotilaallisessa) koulutuksessa.

Suositeltavat esitiedot

Pitkämatkalaisille mahdollisuus kasarmimajoitukseen pe-la väliseksi yöksi.

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen sotilaallisessa koulutuksessa
Virtuaalitodellisuus (VR) on teknologia, joka on tehnyt tuloaan jo vuosikymmeniä. Tänä aikana VR ei ole pystynyt lunastamaan sille asetettuja odotuksia. Lähivuosien teknologinen kehitys on kuiten-kin tehnyt utopiasta todellisuutta: VR-laitteiden hinta on romahtanut ja samalla niiden laatu on noussut täysin uudelle tasolle. Seuraavan kolmen vuoden aikana VR:n globaalin liiketoiminnan arvon (laitteet, sovellukset, palvelut) arvellaan nousevat kymmeniin miljardeihin dollareihin. Tek-nologian kehitystä vievät eteenpäin monet maailman suurimmista teknologiayrityksistä (esim. Mic-rosoft, HTC, Google, Facebook, Intel, Samsung, Sony ja Apple).
VR on ainutlaatuinen teknologia, koska aivomme käsittelevät sen avulla luotua virtuaalista ympä-ristöä kuin se olisi totta, mutta ilman fyysisen maailman rajoituksia. Tämän vuoksi VR:n varhaiset sovelluskohteet ovat löytyneet USA:n armeijan lentokone-, panssari- ja ajoneuvosimulaatioista. Moderni VR-teknologia mahdollistaa kuitenkin paljon muutakin. Eräät VR:n merkittävimmät sovel-luskohteet liittyvät kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja yhteistyön tehostamiseen. Fyysisen ja virtuaalisen ympäristön yhdistäminen puolestaan mahdollistaa esimerkiksi erilaisten lähitaistelus-kenaarioiden turvallisen ja kustannustehokkaan harjoittelun. VR soveltuu erinomaisesti myös eri-laisiin koulutuksiin ja perehdytyksiin, jossa informaatio visualisoidaan ja simuloidaan aidossa 3D-ympäristössä.
Tuo ”virtuaalisen ja fyysisen maailman yhdistäminen” ei tuossa tarkoita lisättyä todellisuutta, vaan lokaation sidottua VR:ää, jossa liikutaan fyysisesti ja jossa seinät ym. ympärillä ovat oikeita, mutta viholliset ja seinien tekstuurit tulevat VR:n kautta.

MPK:n keskustoimisto budjetoi kurssin, osallistujille ilmainen

SATLSTO
Varuskunnantie 274
33960 Pirkkala