Open Source Intelligence (OSINT) peruskurssi

Ajankohta 28.2.2020 - 1.3.2020
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 3.12.2019 14.16 - 19.2.2020 23.00

Kurssin tavoitteena on, että kurssin jälkeen oppilas:
- Tuntee saatavilla olevia avoimia tiedon lähteitä ja osaa hakea niistä tietoa erilaisilla työkaluilla, pääpaino Internetissä
- Tietää kuinka asiakirjoja ja lähteitä arvioidaan ja niiden autenttisuutta ja tosiasioita tarkistetaan
- Tuntee tiedon hankkimiseen ja käsittelyyn liittyvää käytäntöä ja lainsäädäntöä
- Tietää kuinka omaa toimintaa ja identiteettiä suojataan
- Tuntee tiedon analysoinnin ja tulosten tuottamisen menetelmiä ja työkaluja
- Tuntee yleisemmin OSINT-tutkimusta ja prosesseja

Kurssi on tarkoitettu 18 vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, erityisesti suunnittelu- ja tutkimustyötä tekeville ja tiedonhankintataitoja tarvitseville.

Kurssimaksu sisältää muonituksen ja majoituksen.
Toiminta tapahtuu sotilasalueella, joten kurssilaisten on pidettävä koko kurssin ajan mukanaan valokuvalla varustettu henkilötodistus.
Kurssia ei varusteta Puolustusvoimien varusteilla. Kurssilaiset käyttävät omia varusteitaan. Kurssilaisen tulee varata mukaansa sekä sisä- että ulkovarustus sään mukaan. Lisäksi sisäjalkineet, vaihtoalusvaatteita ja sukkia, juomapullo, muistiinpanovälineet, peseytymis- ja hygieniavälineet, rahaa (sotilaskotimahdollisuus) sekä varusteiden säilyttämiseen soveltuva reppu tai kassi. HUOM! Kurssilaisille ei jaeta vuodevaatteita, joten kurssilaisella tulee olla mukanaan myös yöpymisvälineet (aluslakana, peite/makuupussi ja tyyny).
Kurssilla käytetään kurssilaisten omia tietokoneita (ei tabletti), jossa on oltava internet -yhteys tai mahdollisuus yhteyden jakamiseen puhelimesta. Käyttäjällä pitää olla tietokoneen järjestelmänvalvojan oikeudet. Mukaan tulee vaarata myös tietokoneen ja puhelimen latauslaite ja jatkojohto.
Kurssilla käytetään Mozilla Firefoxia ja Google Chrome -selaimia. Asenna valmiiksi nämä internet selaimet koneeseesi. Huolehdi myös, että koneesi virustorjuntaohjelmisto on päivitetty.
Kurssilla ei edellytetä erityisiä ICT-taitoja. Oletuksena kaikkien tulisi osata tietokoneen peruskäyttö ja -terminologia.

1. päivä
- Ilmoittautuminen
- Kurssin avaus, järjestelyt ja työkalujen esittely
- Teoriaa
2. päivä
- tiedustelu, mitä se on?
• Tiedustelutiedon merkitys
• Tiedustelu vs. vakoilu
• OSINT
• Laki