PikkuNASTA Pihlajanmarja 2020: Vääpelikurssi

Kesto 3 vrk
Paikkakunta Helsinki
Ilmoittautumisaika 17.8.2020 9.00 - 11.9.2020 23.59

Kurssilainen tuntee kurssivääpelin tehtävät Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kursseilla tai Naisten Valmiusliiton harjoituksissa sekä osaa toimia erilaisissa harjoituksissa huollontehtävissä ja kurssivääpelinä. Kurssi soveltuu myös henkilöille, jotka eivät ole suorittaneet asepalvelusta.

Ikäraja osallistujille on 16 vuotta, alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa. Osallistuminen edellyttää hyvää kuntoa, sillä kurssilla liikutaan paljon ulkona.

Covid-19 tilanteen takia, majoitusta ei ole mahdollista järjestää yleisissä tiloissa turvallisesti, joten yöpyminen tapahtuu kotona.

Harjoitus toteutetaan huomioiden valtakunnallinen covid-19 viruspandemiatilanne. Harjoituksen kurssit toteutetaan soveltaen lähi- ja/tai etäopetuksena. Tarkempi kurssiohjelma julkaistaan ilmoittautumisen yhteydessä MPK:n kurssikalenterissa.

PikkuNASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmius-harjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai -taitoja valitun kurs-sin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on pääosin luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla perehdytään Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen käyttämien puolustusvoimien varastojen toimintaan ja materiaaleihin sekä niiden tilauskäytäntöihin. Käytännössä kurssi avustaa myös harjoituksen perustamista ja purkua. Kurssi tulee toimimaan harjoituksen organisaation apuna, kuten avustaa sekä harjoituksen perustamisessa että purussa. Kurssilla tutustutaan toimintaympäristöön, varastoihin ja eri asiakirjojen täyttämiseen koulutuksen toteuttamiseksi, kuten tilauksiin, turvallisuuteen, vakuutuksiin ja vahinkolomakkeisiin.

Helsingin Pelastusliitto ry
Lääkärinkatu 3