ELSO peruskurssi

Ilmoittautumisaika 29.3.2021 12.59 - 29.7.2021 23.59

Kurssin jälkeen osallistuja
tuntee (muistaa)
-elektronisen tiedustelun ja häirinnän aiheuttaman uhan omalle viestitoiminnalle.
osaa (ymmärtää)
-kenttäradioiden ja SANLA:n peruskäytön
-tunnistaa elektronisen häirinnän ja osaa toimia sen alla
-suojautua elektroniselta tiedustelulta ja häirinnältä.
hallitsee (soveltaa)
-asemapaikan, antennien ja tehon merkityksen yhteysetäisyyteen kenttäradiokalustolla.

Ensisijainen kohderyhmä: viestikoulutuksen saaneet ja sijoituksessaan kenttäradioiden käyttäjät, esim. maakunta- ja sotilaspoliisiyksiköissä toimivat. Toissijainen kohderyhmä: kaikki elektronisesta sodankäynnistä kiinnostuneet.

Kurssin suorittaminen edellyttää perustietoja kenttäradioista ja viestiaselajista.

MPK tekee tarvittavia muutoksia koulutusten aikatauluihin valtioneuvoston ja viranomaisten suositusten mukaisesti. Ajantasainen tieto tilanteesta löytyy MPK:n uutisista: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK:n piirit ilmoittavat osallistujille mahdollisista muutoksista sähköpostilla. Varmistathan, että sähköpostiosoite on oikein MPK-kortilla.

MPK gör nödvändiga förändringar i utbildningstidtabellerna i enlighet med rekommendationer från statsrådet och myndigheterna. Uppdaterad information om situationen (på finska) hittas i MPK:s nyheter: www.mpk.fi/ajankohtaista. MPK’s distrikt informerar deltagarna om möjliga förändringar via e-post. Kom ihåg att försäkra dig om att e-postadressen på ditt MPK-kort är rätt.

Kurssi koostuu puoliksi etäkoulutusjaksosta (ti 6.4. klo 18-21, to 8.4. klo 18-21, ti 13.4. klo 18-21, to 15.4. klo 18-21, su 18.4. klo 10-13) ja lähiopetusjaksosta (la 17.4. klo 8-21), molemmat pakollisia. Etäopetusjaksossa kurssilaiset opiskelevat omatoimisesti PVMoodlessa sekä ohjatusti etäkokousalustalla luennoilla ja harjoituksissa. Etäopinnot kattavat viestivälineiden perusteita, elektronisen sodankäynnin teoriaa, radiotekniikan perusteita sekä viestimisharjoituksia. Lähiopetusjaksossa Santahaminassa harjoitellaan elektronista suojautumista kenttäradiokalustolla käytännössä. Pääasiallinen kalusto: LV217- ja LV241-kenttäradiot, SANLA ja pitkälanka-antenni. Tällä kurssilla käsitellään elektronista suojautumista kenttäradiokalustolla ottamatta kantaa puolustusvoimien harjoittamaan muuhun elektroniseen sodankäyntiin.

Santahamina
Radioniementie 1