Radioamatöörikurssi

Kesto 3,0 vrk
Paikkakunta Pori
Ilmoittautumisaika 26.11.2020 23.05 - 24.8.2021 9.00

Kurssin tavoitteena on suorittaa Liikenne- ja viestintäviraston radioamatöörien perusluokan tutkinto. Tutkinto oikeuttaa käyttämään omaa radioamatöörilähetintä ja -asemaa sekä rakentamaan itselleen sähköverkkoon liitettäviä laitteita.

Toiminta ei perustu sisällön tuottamiseen tai juontamiseen radiokuuntelijoille, vaan yhteydenpitoon alan harrastajien kesken. Radioamatööriltä ei vaadita teknistä taustaa, saatikka kiinnostusta elektroniikkaa tai tietoliikennettä kohtaan, mutta siitä ei ole haittaa vaan päinvastoin. Rakentelu on ihan oma osa-alueensa harrastuksessa ja monet rakentavatkin itse laitteita ja antenneita.

MPK:n kurssille voivat osallistua kaikki yli 18-vuotiaat, koska kurssilla on mahdollisuus saada rinnasteisia kertausharjoitusvuorokausia. Alle 18-vuotiaat voivat osallistua kansalaisopiston kautta järjestettävälle kurssille.

Koulutus sopii kaikille yli 18-vuotiaille ja siihen voivat ilmoittautua kaikki radioamatööritoiminnasta tai radioviestinnästä ja kiinnostuneet.
Radioamatööritutkinnon suorittamisessa Suomessa jo hyväksytyillä tutkintomoduuleilla ei ole vanhenemisaikaa, joten ne voi suorittaa joko yksi kerrallaan tai kaikki samassa tutkintotilaisuudessa.

MPK:n kautta osallistuessasi saat kolme rinnasteista kertausharjoitus (KH)-päivää, kun vaadittava paikalla olo vähintään 6/8 on todennettu.

Radioamatöörit varmistavat työllään ihmisten turvallisuutta. Poikkeusoloissa radioamatöörien laitteilla ja toimilla saadaan muodostettua viestintäyhteyksiä, vaikka yleiset tietoliikenneyhteydet ja sähköt olisivat poikki.
Tämä harrastus on vienyt monta kättä, kun sille on antanut pikkusormen - ja tuskin kukaan on katunut asiaa.

Kurssille otetaan 20 ensiksi ilmoittautunutta.

Huom!
Kurssi on yhteistyökurssi Porin seudun kansalaisopiston kanssa, joten ilmoittautuminen pitää tehdä sekä MPKlle että opistolle. Työväenopiston ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Kurssi pidetään opiston tiloissa Porin keskustassa. MPK laskuttaa kurssilaiset.

• Ilmoittautuminen opiston kurssille on sitova.
• Opistolla on oikeus jättää käynnistämättä kurssi, jos ilmoittautuneita on vähemmän kuin kahdeksan henkeä. Opisto voi keskeyttää kurssin osallistujamäärän laskiessa alle kahdeksaan. Mahdollisesta kurssin peruuntumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä kaikille ilmoittautuneille.
• Porin seudun kansalaisopisto pidättää oikeuden opinto-ohjelman muutoksiin. Opistolla on oikeus muuttaa kurssin aikataulua esim. opettajan sairastumisen vuoksi.

SRAL (Suomen radioamatööriliitto) perii tutkinnoista maksun. Traficom pätevyystodistuksesta sekä taajuusmaksut.
- tutkintomoduulin (kun käyt tenttimässä K, T1 tai T2 osiot) hinta à 18 € / moduli
- pätevyystodistus 43.75 €
- taajuusmaksu 18.14 €/vuosi

Tutkinnot ovat kurssista erillinen osa ja tutkintoihin ilmoittautumiseen saa neuvoja ja tukea kurssista vastuussa olevilta. Tutkinnon aikana voi suorittaa useamman moduulin kerralla.

Kurssi muodostuu kahdeksasta kolmen tunnin kurssi-illasta sekä yhdestä varaillasta. Kurssi käsittää yhteensä 24(+3) tuntia. Kurssin puolessavälissä on yksi kurssiton viikko joten yhteensä opetusajanjakso on 9 viikkoa.

Radioamatööritoiminnan esittely ja Radioliikenne- ja määräysosio (K-moduuli)
To 9.9. ja 16.9. klo 17:30-19:45

K-tutkinto on kolmannen illan puolivälistä alkaen

Sähköopin ja elektroniikan perusteet sekä sähköturvallisuusohjeet (T1-moduuli)
Torstait 23.9. (syyslomatauko) 7.10., 14.10., 21.10. 28.10., 4.10., ja 11.9. klo 17:30-19:45.

Kurssi-iltojen alustava opetussisältö löytyy materiaalista. Sekä K- että T1-moduulin opetusmateriaalin alkulehdillä on niiden sisällysluettelo

Tervetuloa mukaan!

Opistotalo Pörssi