Intti tutuksi nuorille, Lahti

Ajankohta 8.10.2021 - 10.10.2021
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 17.5.2021 8.00 - 29.9.2021 23.00

Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja:
- tuntee asepalveluksessa tarvittavia perustietoja ja -taitoja sekä Puolustusvoimien toiminnan ja sotilaselämän perusteet
- tuntee sotilaallisen maanpuolustuksen perusteet, asevelvollisuusjärjestelmän yleisesti ml naisten vapaaehtoinen asepalvelus
- osaa etsiä ja löytää tarvitsemaansa lisätietoa asepalvelukseen hakeutumisesta ja sen suorittamisesta (kouluttajien kokemukset)
- tuntee sotilaan varusteet ja Puolustusvoimien keskeisintä kalustoa
- tuntee majoittumisen ja toiminnan kasarmi- ja maasto-olosuhteissa

Kurssi soveltuu asepalvelukseen valmistautuville, asepalvelukseen hakemista harkitseville sekä asevelvollisuuden suorittamistapaa pohtiville, kurssin alkaessa 16 vuotta täyttäneille nuorille.

KURSSI ON SIIRRETTY JÄRJESTETTÄVÄKSI 8.-10.10.2021
Kurssille ilmoittautujan on oltava 16 -vuotta täyttänyt ennen kurssin alkamista. Alle 18 -vuotiailla tulee olla huoltajan kirjallinen suostumus osallistumiseen.
Kurssille osallistuminen ei vaadi ennakkosuoritteita.
Kurssilaiset varustetaan rajatulla SA m05 (maastopuku) varustuksella. Kurssilaisen on hyvä varautua ottamaan mukaan:
- omat maastokelpoiset kengät
- puukko
- tulentekovälineet
- tasku-/otsalamppu
Lisäksi omia sukkia ja alusvaatteita vallitsevan kelin mukaan sekä omat henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet.
Ilmoittautuneille lähetetään kurssikirje noin kaksi viikkoa ennen kurssin alkamista. Kurssikirjeessä annetaan ohjeita kurssiin liittyen ja tarvittavat yhteys- ja terveystieto- sekä suostumuslomakkeet.

Perjantai:
- Ilmoittautuminen Parolannummen kasarmialueella
- varustaminen
- oppitunti 1: tutustuminen, järjestys- ja varotoimintaan liittyvät asiat
- oppitunti 2: puolustusvoimien toimintaan ja varusmiespalvelukseen liittyviä asioita
- harjoitus 1: majoittuminen kasarmioloissa ja sisäjärjestys (koronarajoitteista riippuen majoitus saatetaan siirtää suoraan maastoon).
- iltapala ja lepo

Lauantai:
- Herätys, aamutoimet ja aamupala
- Rastikoulutusta: EA-koulutus, tutustuminen koulutuskalustoon, liikkuminen johdetussa muodossa
- lounas
- Siirtyminen maastoon: telttamajoitus, maastoelämän perustoimintoja (polttopuiden tekeminen, teltan lämmittäminen, varusteista ja toimintakunnosta huolehtiminen), fyysisenkunnon suoritteita (kisailuja)
- päivällinen (maastoruokailu)
- ohjelma jatkuu; maastosuoritteita
- iltapala, nuotioilta
- kipinä, lepo

Sunnuntai:
- herätys, aamutoimet
- maastoleirin purkaminen ja kaluston tarkastaminen
- aamupala
- siirtyminen kasarmille
- kaluston ja varusteiden huolto ja palautukset
- palautekeskustelu ja päätöskahvi
- kurssin päättäminen klo 15:00 mennessä.

Kurssi on maksuton.
Kaikista kursseista peritään osallistumismaksu tai 40 euron muonitusmaksu, mikäli peruutus tapahtuu ilman pätevää syytä alle 21 vrk ennen koulutuksen alkua.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298