Radioamatöörikurssi Teams ja lähiopetus Lahti

Kesto 24-27 h
Paikkakunta Lahti
Ilmoittautumisaika 14.9.2021 8.00 - 7.10.2021 7.00

Kurssin tavoitteena on suorittaa Liikenne- ja viestintäviraston radioamatöörien perusluokan tutkinto. Tutkinto oikeuttaa käyttämään omaa radioamatöörilähetintä ja -asemaa sekä rakentamaan itselleen sähköverkkoon liitettäviä laitteita.

Radioamatööriltä ei vaadita teknistä taustaa, saatikka kiinnostusta elektroniikkaa tai tietoliikennettä kohtaan, mutta siitä ei ole haittaa vaan päinvastoin. Rakentelu on ihan oma osa-alueensa harrastuksessa ja monet rakentavatkin itse laitteita ja antenneita.

Monelle tärkeintä harrastuksessa on pitää radioyhteyksiä kotimaahan tai ulkomaille, ympäri maailmaa harjoittaen samalla kielitaitoaan ja kasvattaessaan kykyään kommunidoida muiden kanssa. Uudet tietokoneisiin perustuvat yhteystavat mahdollistavat yhteyksien pitämisen pienillä laitteilla ja antenneilla

Koulutuksen voivat ilmoittautua kaikki radioamatööritoiminnasta tai radioviestinnästä ja kiinnostuneet jotka ovat täyttäneet 18 vuotta. Ennakkotietoutta ei tarvitse olla mutta tutkinnon läpäiseminen vaatii etäkurssin lisäksi pientä itseopiskelua johon annetaan tulitukea.
Radioamatööritutkinnon suorittamisessa Suomessa jo hyväksytyillä tutkintomoduuleilla ei ole vanhenemisaikaa, joten ne voi suorittaa joko yksi kerrallaan tai kaikki samassa tutkintotilaisuudessa

Radioamatöörit varmistavat työllään ihmisten turvallisuutta. Poikkeusoloissa radioamatöörien laitteilla ja toimilla saadaan muodostettua viestintäyhteyksiä, vaikka yleiset tietoliikenneyhteydet ja sähköt olisivat poikki. Harrastus on hyvin monipuolinen ja mahdollistaa kymmeniä tapoja harrastaa – jotka kaikki on oikeita tapoja..

Kurssi järjestävät yhteistyössä Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK), Hämeen maanpuolustuspiiri ja Lahden koulutuspaikka, Reserviupseeriliiton (RUL) Helsingin Reserviupseerien (HRUP) Viestiosasto, Viestikiltojen Liiton (VKL) Kymen Viestikilta ja Lahden Radioamatöörikerho, OH3AC;

Kurssille otetaan 100 ensiksi ilmoittautunutta.

Kurssimateriaali löytyy Lahden Radioamatöörikerho ry:n, OH3AC; kotisivulta www.oh3ac.fi/ra-kurssi. Täydellinen materiaali löytyy myös MPK:n kurssisivulta. Ilmoittautuneille lähetetään ennakkotietokysely sekä ohjeet ja neuvot sekä etä- että lähiopetuksesta. Kurssilainen voi myös vaihdella etä- ja lähiopetuksen välillä.

Kurssi on 53. Lahden Radioamaöörikerho ry:n, OH3AC; pitämä lähi- tai etäkurssi. radioamatöörikurssi. Näiltä kursseilta on pidetty lähes 800 tutkintomodulia. verkkokurssista.

Huom! Seuraavat maksut ovat erillisiä kurssimaksusta (10 €)

Viestintävirasto (Traficom) perii pätevyystodistuksesta ja taajuuksien käytöstä (taajuusmaksu) lakisääteiset maksut. SRAL (Suomen Radioamatööriliitto) perii tutkintomaksu.
- tutkintomoduulin (kun käyt tenttimässä K, T1 tai T2 osiot) hinta à 18 €
- pätevyystodistus 43.75 €
- taajuusmaksu 18.14 €/vuosi

Viestintäviraston nimittämänä Suomen Radioamatööriliiton pätevyystutkijoita löytyy ympäri Suomea. Tutkinnot voidaan suorittaa sopimalla asiasta pätevyystutkijan kanssa. Tutkinnossa voi suorittaa useamman moduulin kerralla. Tutkintoihin ilmoittautumiseen annetaan neuvoja kurssin aikana.

Kurssi muodostuu kahdeksasta kolmen tunnin kurssi- illasta, joista yksi on varailta. Kurssi käsittää yhteensä 24-27 tuntia. Seuraavassa on alustava aikataulu johon muutokset ovat vielä mahdollisia.

Kurssi-illat alkavat samanaikaisesti etä- ja lähiopetuksessa klo 18:00 ja opetus kestää 21:00 saakka. Opetuksen puolivälissä pidetään noin 10-15 min tauko. Opetuksen jälkeen kouluttaja on valmis vastaamaan kysymyksiin sekä sen illan opetuksesta että muusta radioamatööritoimintaan liittyvästä asiasta aina klo 22:00 saakka. Opetuksen aikana on mahdollista esittää kysymyksiä Teams'on chat-ominaisuudella.

Radioamatööritoiminnan esittely ja Radioliikenne- ja määräysosio (K-moduuli)
Ti 19.10.2021 ja ti 26.10.2021 klo 18:00-21:00

Sähköopin ja elektroniikan perusteet sekä sähköturvallisuusohjeet (T1-moduuli)
Tiistait 2.11.2021, 9.11.2021, 16.11.2021, 23.11.2021, 30.11.2021 ja 7.12.2021.

Kurssi-iltojen alustava opetussisältö löytyy opetussuunnitelmasta. Sekä K- että T1-moduulin opetusmateriaalin alkulehdillä on niiden sisällysluettelo

Etäopetuksena Teams-ohjelmistolla ja lähiopetuksena Lahden Radiomäen Vanhan Radioaseman koulutusluok
Radiomäenkatu 43
15100 Lahti