Varaviestiverkkoseminaari 2021

Kesto 1 vrk
Paikkakunta Tuusula
Ilmoittautumisaika 15.10.2021 12.00 - 30.11.2021 23.59

MPK järjestää yhdessä Suomen Radioamatööriliiton, Viestikiltojen liiton ja Suomen Kylät ry:n kanssa Varaviestiverkkoseminaari 2021 -tilaisuuden. Seminaarin teema on "Varaviestiverkot viranomaisten tukena".

Kurssin tavoitteena on tarjota osallistujille tietoa varaviestiverkoista, verkottumisen tarpeesta sekä esitellä eri puolella Suomea toteuttuja käytännön esimerkkejä varaviestiverkkohankkeista. Lisäksi kerrotaan suunnittelussa olevista hankkeista.

Seminaarissa tarjotaan mahdollisuus tarkentaville kysymyksille.

Kurssi on suunnattu viranomaistoimijoille, varaviestiverkkotoimintaan ja varautumiseen osallistuvien tai kiinnostuneiden yhteisöjen jäsenille sekä kaikille varautumisesta kiinnostuneille.

Kurssilaisilla toivotaan olevan kiinnostusta varaviestiverkkohankkeisiin ja varaviestiverkkotoimintaan.

100 ilmoittautunutta voidaan ottaa paikan päälle Kurssikeskukseen. Järjestäjä varaa oikeuden tehdä valinnat paikan päälle pääsevistä (viranomaisille annetaan etusija osallistujia valittaessa). Valituille osallistujille ilmoitetaan viimeistään 30.11. Pitkän matkan takaa saapuville on mahdollisuus majoittua perjantaista 10.12. lähtien maksuttomasti Kurssikeskuksessa.

Lisäksi tilaisuus striimataan. Striimin liittymislinkki (MS Teams) lähetetään ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta.

Aamupäivällä viranomaisten puheenvuoroissa selvitetään erilaisia tarpeita ja tulevaisuuden näkymiä. Iltapäivällä välitetään tietoa jo toteutuneista parhaista käytänteistä sekä käynnissä olevista ja käynnissä olevista hankkeista.

Alustava ohjelma:
- Avaus kello 9:30 (ilmoittautuminen ja aamukahvi kello 8:30 alkaen)
- Lapin Turvallisuusverkosto / Lapin AVI
- Kuntien varautuminen / Kuntaliitto
- Varaviestiverkko pelastuslaitoksen tukena / Etelä-Savon pelastuslaitos
- Varaviestiverkko-opas / Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto
- Huoltovarmuuden näkökulma / Huoltovarmuuskeskus
- Paneeli ja lounas
- Puolustusvoimien HF-toiminta / PV
- Maanpuolustuskoulutuksen HF-hanke / MPK
- Virve 2.0:n kehitysnäkymät / Erillisverkot
- Pohjois-Karjalan varaviestiverkkotoiminnan kehittyminen vuoteen 2021 sekä valtakunnallisen viestiliikenneharjoituksen kokemukset / Pohjois-Karjalan Radiokerho ry