Puolustusvoimien B -ajo-oikeuskurssi

Ajankohta 12.3.2022
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 4.11.2021 9.57 - 20.2.2022 23.00

Opettaa MAAKK:n, MPK:n sitoutuneille toimijoille ja jäsenjärjestöjen henkilöille puolustusvoimien ajoneuvojen käytön erityismääräykset sekä ajoneuvojen vastaanottoon, käyttöön ja luovutukseen liittyvät toimenpiteet.
Lisäksi kerrataan ajoneuvojen teknisen kunnon ja liikenneturvallisuuden tarkastamiseen liittyvät toimenpiteet.

18-vuotta täyttäneille Suomen kansalaisille, joilla on voimassa oleva MAAKK- ja MPK-sitoumus tai toimivat jonkin jäsenjärjestön toiminnoissa ja jotka tehtävien ja koulutuksen järjestelemisen vuoksi joutuvat käyttämään puolustusvoimien ajoneuvoja.

Kurssin hyväksytysti suorittaneille myönnetään puolustusvoimien ajo-oikeus siviiliajokorttia vastaavassa ajoneuvoluokassa enintään **BE***

Osallistujalla tulee olla:
- voimassa oleva vähintään B-luokan ajokortti
- voimassa oleva MAAKK- tai MPK-sitoumus
- jonkin jäsenjärjestön jäsenyys.

Osallistujalla ei saa olla ajo-oikeuteen vaikuttaneita rikoksia tai rikkomuksia.

Kurssilaisia ei varusteta puolustusvoimien varusteilla.

Puolustusvoimien erityismääräykset
Ajoneuvon teknisen- ja liikenneturvallisuusvarusteiden tarkastaminen
Perehtyminen erilaisiin B-luokan ajoneuvoihin
Ajotaidon osoittaminen ja ajoharjoittelua.

Koulutuspäivä sisältää vakuutuksen kurssin aikana, opetuksen ja lounaan.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestäjälle. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Maksuttomilla kursseilla peritään 40 euron maksu, mikäli kurssille hyväksytty osallistuja peruu osallistumisensa määräajan umpeuduttua ilman pätevää syytä tai jättää saapumatta kurssille.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298