HÄMEEN ILVES 2022 Asejärjestelmäkurssi (jalkaväki- ja panssariaseet)

Ajankohta 23.9.2022 - 25.9.2022
Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 6.4.2022 8.00 - 28.8.2022 23.00

Kurssin jälkeen osallistujat
- tietävät panssarikaluston asejärjestelmien rakenteen ja toimintaperiaatteet pääpiirteissään
- hallitsevat käsittelykoulutuksen kautta erilaiset jalkaväen aseet, sekä vähintään yhden ajoneuvoasenteisen asejärjestelmän
- tuntevat yleisimpien jalkaväkiasejärjestelmien rakenteen ja suorituskyvyn

Kurssi soveltuu ensisijaisesti aseteknologiasta kiinnostuneille reserviläisille. Kurssille voivat osallistua myös muut asejärjestelmistä kiinnostuneet 18-vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset.

Suositeltavaa on, että osallistujalla on aikaisempaa yleisstietoa asejärjestelmistä, aseista ja niiden käsittelystä.
Kurssilaiselta ei kuitenkaan edellytä aikaisempaa osaamista tai tuntemista.

Kurssi antaa yleistietoa ajoneuvoasenteisten asejärjestelmien kehityksestä ja nykytilasta.
Kurssin syventävässä vaiheessa kurssilaiset pääsevät käsittelemään jalkaväen keskeisimpiä aseita ja panssarivaunuun asennettuja asejärjestelmiä.
Asejärjestelmiin tutustuminen aloitetaan yleisesityksellä niiden rakenteesta ja toiminnasta. Muut luennot liittyvät nykyaikaisiin ampumatarvikkeisiin ja tulevaisuuden asejärjestelmiin. Käsittelyharjoitteita tehdään jalkaväen aseilla ja vähintään yhdellä ajoneuvossa olevalla asejärjestelmällä. Kurssiin sisältyy ohjattu kierros Panssarimuseolla, jossa keskitytään panssariasejärjestelmien kehitykseen.
Kurssilaiset osallistuvat erilaisiin asehuoltotöihin.

Kurssimaksu sisältää; opetuksen, muonituksen, majoituksen ja vakuutuksen.

Kurssista peritään osallistumismaksu tai 40 euron muonitusmaksu, mikäli peruutus tapahtuu ilman pätevää syytä alle 21 vuorokautta ennen koulutuksen alkua.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298