NASTA LEIJONA 2022 Informaatiovaikuttaminen

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 1.3.2022 9.00 - 25.4.2022 23.00

KURSSI ON TÄYNNÄ!

Tarkoituksena on kehittää kurssilaisen medialukutaitoa. Kurssi lisää osallistujan ymmärrystä informaatiovaikuttamisesta ja antaa valmiuksia suojautua vaikuttamispyrkimyksiltä sekä torjua disinformaation leviämistä ja vaikuttavuutta.
Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja
- tuntee informaatiovaikuttamisen käsitteen
- osaa tulkita informaatiovaikuttamista, ja ymmärtää miten suojautua siltä
- osaa torjua disinformaation levittämistä ja vaikuttavuutta
- tunnistaa erilaisia vaikuttamisen keinoja.

Kaikille yli 18 -vuotiaille naisille.
Sopii erityisen hyvin työelämässä oleville, media- ja viestintäalan toimijoille sekä alan opiskelijoille. Henkisesti vaativa kurssi.

Perustason koulutusta, kurssilaisella oltava hyvät atk-taidot.

Kurssilaiselta edellytetään omaa kannettavaa tietokonetta tai tablettitietokonetta, jossa on langaton internetyhteys (wifi), tai älypuhelinta, jossa on dataliittymä.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Informaatiovaikuttamisen kurssilla tutustutaan informaatiovaikuttamisen eri muotoihin, informaatiosotaan ja propagandalta suojautumiseen. Kurssilla päästään käymään kuvitteellista infosotaa harjoituksessa, joka avaa näkemään virallisen viestinnän vaikeuden huhujen, trollien ja resonaattoreiden hämmentäessä soppaa.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Tilannekuva
- Tämänhetkinen toimintaympäristö: viiden kriisin infodemia
3. Informaatiovaikuttaminen
- Mitä on informaatiovaikuttaminen?
- Mitä disinformaatio tekee ihmiselle?
- Mitä on infosota ja hybridivaikuttaminen?
- Suojautuminen ja vastakeinot
4. Infosotaharjoitus (3 h)
- pelinjohtajia 2-3 hlöä
5. Vihapuhe
- Mitä voidaan tehdä ja miten suojautua vihapuheelta?
6. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym. 2 h)

30,00 EUR
Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298