NASTA LEIJONA 2022 Jokanaisen selviytymispakki

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 2.3.2022 9.00 - 25.4.2022 23.00

KURSSI ON TÄYNNÄ!

Kurssin tarkoituksena on herättää kiinnostus arjen turvallisuustaitoihin ja toimia tutustumiskurssina ensikertalaisille.

Kurssilainen muistaa erilaisia selviytymiskeinoja onnettomuus-, tulipalo-, väkivalta-, ja autoilun erityistilanteissa sekä pystyy soveltamaan oppimaansa tietoa maastossa yöpyessään.

Soveltuu kaikille yli 16 -vuotiaille naisille kuntotasosta riippumatta. Alle 18 -vuotiailla osallistujilla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.
Huomioithan, että koulutukset, majoittuminen ja ruokailu tapahtuvat maasto-olosuhteissa.

Kurssi ei edellytä aikaisempaa osaamista tai tuntemista. Peruskoulutus, edellyttää kykyä liikkua ja yöpyä maastossa.

Koulutukset, majoittuminen ja ruokailu tapahtuvat maasto-olosuhteissa. Kurssilaiset saavat perusvarusteet ulkona oleskeluun ja yöpymiseen kurssin puolesta, oman otsalampun ja puukon mukaan ottamista suositellaan.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kurssikokemusta tai ennakkotietoja tai taitoja valitun kurssin aiheesta. Harjoitukseen osallistuminen vaatii normaalia terveyttä ja kuntoa. Koulutus on luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla harjoitellaan mm. varautumista väkivaltaan, alkusammutusta ja hätäensiavun antamista.yövytään teltassa. Koulutus toteutetaan rastiharjoitteina.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Alkusammutus
3. Hätäensiapu
4. Väkivaltaan varautuminen
- aggressiivisen ihmisen kohtaaminen
5. Autoilijan tietotaito
- ajoneuvon lähtötarkastus
- renkaiden vaihto / paikkausaineet
6. Maastossa selviytyminen
- tilapäismajoitteet
- tulenteko ja nuotiot
- jokamiehen oikeudet
- selviytymispakkaus (kotiin, autoon, retkelle)
7. varautuminen arjen häiriötilanteisiin - kotivara (72 h) - turvallinen koti ?
8. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Lotta Svärd säätiö tukee.

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta koulutuksen järjestäjälle. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298