NASTA LEIJONA 2022 Katuturvallisuus

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 2.3.2022 9.00 - 25.4.2022 23.00

KURSSI ON TÄYNNÄ!

Kurssin tarkoitus on lisätä osallistujien tietämystään henkilökohtaista turvallisuutta uhkaavista tekijöistä ja harjoittamalla keinoja välttää yllättävät uhkaavat tilanteet ja puolustautua niissä tarvittaessa.
Kurssin jälkeen osallistuja muistaa katuturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja ymmärtää ottaa ne huomioon. Hän ymmärtää hyödyntää erilaisia irrottautumisia kiinnipitotilanteista ja suojautumiskeinoja väkivaltaisissa tilanteissa.

Sopii kaikille yli 16 -vuotiaille naisille.
Alle 18 -vuotiailla osallistujilla tulee olla huoltajan suostumus osallistumiseen.

Peruskoulutusta, toiminnalliset harjoitukset edellyttävät normaalia fyysistä kuntoa.

luonteeltaan kaikille naisille soveltuvaa peruskoulutusta.
Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla tutustutaan katuturvallisuuden haasteisiin ja varaudutaan kohtaamaan väkivaltainen henkilö. Kurssi sisältää toiminnallisia harjoitteita ja teoriaopetusta.
1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Toimintaympäristön kuvaus
- turvallisuustilanne Suomessa
3. Katuturvallisuuden perusteet
- henkilökohtaista turvallisuutta uhkaavat tekijät
- lainsäädäntö, hätävarjelun liioittelu
- poliisitoimi
- päihteet
- reittien valinta ja ympäristön tarkkailu
- hätäensiapu
- turvallisuuskeskustelu
- henkinen tuki kriisissä
4. Toiminta kohdattaessa väkivallan uhkaa ja vaaratilanteita
- uhkaavasti käyttäytyvän henkilön/ryhmän kohtaaminen
- turvallinen poistuminen tilasta ja tilanteesta
- henkilökohtaiset turvavälineet
- harjoitus (kaatumiset, irrottautumiset)
5. Turvallinen matkustaminen
- valmistautuminen matkalle lähtöön
- uhka- tai vaaratilanteessa toimiminen ulkomailla
6. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Lotta Svärd säätiö tukee.

Osallistumismaksu sisältää koulutuksen, ruokailut ja vakuutuksen kurssin aikana.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298