NASTA LEIJONA 2022 Maastotaidot ja luonnonmuona

Paikkakunta Parolannummi
Ilmoittautumisaika 2.3.2022 9.00 - 25.4.2022 23.00

KURSSI ON TÄYNNÄ!

Kurssin tarkoitus on vahvistaa osallistujan valmiuksia liikkua ja yöpyä maastossa sekä lisätä osaamista syötävien kasvien tunnistamisessa ja ravinnoksi hyödyntämisessä.

MUISTAA: Kurssilainen tunnistaa luonnosta syötäväksi kelpaavia raaka-aineita.

YMMÄRTÄÄ: Kurssilainen osaa valmistaa ruokaa itselleen luonnon raaka-aineista kenttähygienian periaatteet huomioon ottaen. Kurssilainen ymmärtää turvallisen toiminnan merkityksen luonnossa selviytymisen kannalta.

SOVELTAA: Kurssilainen tunnistaa maastossa selviytymisen keinoja ja soveltaa oppimaansa ollessaan maastossa.

Kurssi on jatkotason koulutusta ja sille osallistuminen edellyttää ”Maastotaidot” -peruskurssin käymistä TAI vastaavia taitoja (esim. partioharrastus tai vapaaehtoi-nen asepalvelus). Kurssille osallistuvilla oltava hyvä peruskunto sillä liikumme maastossa. Alaikäraja osallistujille on 16 vuotta ja alle 18-vuotiailla tulee olla vanhempien lupa.

NASTA-harjoitukset ovat valtakunnallisia naisille kohdennettuja valmiusharjoituksia, jotka järjestetään vapaaehtoisten naisten voimin.

Harjoitukseen hyväksytyille lähetetään noin kuukautta ennen harjoitusta kirje, jossa kerrotaan tarkemmin jaettavista varusteista, aikataulusta ja ajo-ohjeesta. Maksuohjeet lähetetään osallistumismaksun suorittamista varten kurssilaiselle aikaisintaan 21 päivää ennen harjoitusta sähköpostitse tai e-kirjeenä. Osallistumisen peruuttaminen tätä ennen ei aiheuta kustannuksia.

Kurssilla harjoitellaan perustason maastotaitoja ja yövytään metsässä sekä valmistetaan vähintään yksi luonnonantimista koostuva ateria. Lisäksi käydään läpi retkeilijän keskeiset tarvikkeet ja varusteet.

1. Kurssin avaus (tavoitteet, esittelyt, yleisjärjestelyt ym.)
2. Jokamiehen oikeudet (ennakkotehtävä)
• yleiset periaatteet huomioiden kansallispuisto/luonnonpuisto/suojelualue
• jokamiehen oikeudet hätätilanteessa

3. Lyhyt kertaus keskeisistä maastotaidoista, huomioiden turvallisuusasiat
4. Yöpyminen maastossa
• telttapaikan valinta, puolijoukkueteltan pystytys ja purku
• telttaturvallisuus
5. Luonnonmuona ja käyttökelpoinen vesi
• veden hankinta ja puhdistus
• luonnosta löytyvät ravinnoksi sopivat raaka-aineet ja niiden etsintä
• kalastusvälineen valmistaminen (mahdollisuuksien mukaan)
6. Ruoan valmistaminen maastossa
• kenttähygienian perusteet
• elintarvikkeiden säilytys maastossa
• eri valmistusmenetelmät
• aterioiden valmistaminen
7. Kurssin päätös (palautekeskustelu ym.)

Lotta Svärd säätiö tukee.

Osallistumismaksuun sisältyy muonitus, majoitus, suojavaatetus, vakuutus kurssipaikalla ja koulutus.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa 21 vuorokautta ennen kurssin alkua oman MPK-kortin kautta tai ilmoittamalla perumisesta piiriin, joka koulutuksen järjestää. Tämän jälkeen kurssille osallistumista ei voi peruuttaa ilman pätevää syytä, ja kurssimaksu on maksettava. Päteväksi syyksi perumiseen katsotaan esimerkiksi sairastuminen tai loukkaantuminen.

Panssariprikaati
Parolannummentie 298